De elektrische Ford Bronco New Energy: Een stoere droom die Europa waarschijnlijk overslaat

De elektrische Ford Bronco New Energy: Een stoere droom die Europa waarschijnlijk overslaat

23 juli 2025

Laten we het hebben over de Ford Bronco. Een naam die klinkt als een rotsblok dat door een canyon dendert, een auto die eruitziet alsof hij gemaakt is om beren te intimideren en modderpoelen te vernederen. De Bronco is terug, maar niet zoals je hem kent. Ford heeft een elektrische versie onthuld, de Bronco New Energy, en die is zo modern dat hij bijna je smartphone kan updaten. Maar voordat je je laarzen aantrekt en naar de dealer sprint, is er een addertje onder het gras: deze jongen komt waarschijnlijk niet naar Europa. En dat is, eerlijk gezegd, een beetje als een klap in het gezicht met een natte vis.

De Bronco New Energy is geen simpele elektromotor die in een bestaande Bronco is gepropt. Nee, dit is een volledig nieuw beest, gebouwd in samenwerking met Jiangling Motors voor de Chinese markt. Het heeft het stoere, vierkante uiterlijk van zijn benzineslurpende broer, maar daaronder zit een heel ander verhaal. Denk aan een accupakket van 105,4 kWh voor de volledig elektrische versie, goed voor een bereik van 650 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm. Dat is een tikkeltje optimistisch, want laten we eerlijk zijn, in de echte wereld is dat waarschijnlijk meer richting de 500 kilometer. Maar toch, niet slecht voor een auto die eruitziet alsof hij een berg kan opeten.

Er is ook een hybride variant, een zogeheten REEV (Range Extender Electric Vehicle), met een 43,7 kWh batterij en een 1,5-liter benzinemotor die als range extender fungeert. Samen belooft Ford een waanzinnig totaal bereik van meer dan 1200 kilometer. Dat is genoeg om van hier naar de maan te rijden, of in ieder geval naar een fatsoenlijke frietkot en terug. De elektrische versie combineert een 177 pk sterke motor op de vooras met een 275 pk sterke op de achteras, terwijl de hybride een systeemvermogen van 241 pk levert. Niet bepaald een slak, maar ook niet iets dat je van je sokken blaast zoals een Mustang Mach-E.

Het interieur? Dat houdt Ford nog even geheim, maar laten we een gok wagen: een reusachtig scherm dat eruitziet alsof je de cockpit van een ruimteschip bedient. Waarschijnlijk zit er ook LiDAR en een leger aan sensoren en camera’s, want dit is tenslotte een auto voor China, waar tech zwaarder weegt dan een goede steak. En met een lengte van vijf meter is dit geen compacte jongen. Het is een kolos, een soort rijdende schuur die zelfs de Kia EV9 doet blozen.

Maar waarom dan die lange gezichten in Europa? Simpel: Ford heeft geen plannen om deze elektrische Bronco naar ons continent te brengen. En dat is zonde, want laten we eerlijk zijn, wie wil er nou niet in een elektrische terreinwagen rondrijden die eruitziet alsof hij recht uit een westernfilm is gerold? De klassieke Bronco is hier al een zeldzaamheid, met zijn 2,7-liter V6 die CO2 uitstoot alsof het confetti is. Die motor maakt hem fiscaal ongeveer even aantrekkelijk als een belastingaanslag van de overheid. De elektrische New Energy had een oplossing kunnen zijn, maar Ford lijkt te denken dat Europa niet klaar is voor een stoere EV met Bronco-DNA. Of misschien zijn ze bang dat onze wegen te smal zijn voor een auto die breder is dan een gemiddelde woonkamer.

Laten we even dromen. Stel je een wereld voor waarin deze Bronco New Energy wél naar Europa komt. Je zou door de Ardennen scheuren, met een stille elektromotor die geen enkel hert opschrikt, terwijl je eruitziet als de hoofdrolspeler in een actiefilm. De offroad-capaciteiten van de Bronco zijn legendarisch, en met een elektrische aandrijflijn zou je die modderige paden kunnen trotseren zonder de planeet te verstikken. Maar voorlopig blijft het bij dromen. Ford richt zich in Europa op modellen zoals de Puma, Kuga en de elektrische Explorer. De Bronco New Energy? Die blijft in China, waar hij waarschijnlijk naast dumplings en neonlichten wordt verkocht.

Is dit een gemiste kans? Absoluut. Een elektrische Bronco had de Europese markt kunnen opschudden, een stoer alternatief voor de brave SUV’s die onze wegen overspoelen. Maar voor nu moeten we het doen met de benzine-Bronco, die met zijn 335 pk en 319 g/km CO2-uitstoot fiscaal gezien ongeveer even vriendelijk is als een boze stier. En laten we niet vergeten: de prijs van de huidige Bronco begint al rond de 76.700 euro in België, met een jaarlijkse verkeersbelasting die je portemonnee laat huilen. De elektrische versie, met een geschatte prijs van omgerekend 40.000 euro in China, had een betaalbaarder alternatief kunnen zijn.

Dus, wat blijft er over? Een prachtig concept dat we waarschijnlijk alleen op YouTube zullen zien, terwijl we ons afvragen waarom Ford ons deze pret onthoudt. Misschien is het tijd om een petitie te starten, of gewoon naar China te verhuizen. Tot die tijd kunnen we alleen maar hopen dat Ford ooit wakker wordt en deze elektrische kolos naar Europa haalt.

Voor wie nu al zin heeft in een elektrische auto die wél beschikbaar is, neem een kijkje op onze marketplace. Bij Volty vind je een uitgebreid aanbod aan 100% elektrische wagens die klaar zijn om de weg op te gaan. Zoek, vergelijk en koop jouw droom-EV op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.