Laten we eerlijk zijn: de wereld is vol met van die logge, opgeblazen suv's die zich voordoen als avonturiers, terwijl ze in werkelijkheid niet verder komen dan de supermarktparking. Maar dan komen de elektrische estates binnenrollen – slank, slim en stil als een kat op jacht. Dit zijn geen stoffige familiepramen uit vervlogen tijden; nee, dit zijn de helden die je bagage slikken alsof het een hapje is, je accelereren als een raket en je geweten schoonhouden omdat ze geen druppel benzine verspillen. Ik heb ze allemaal onder de loep genomen, met een scherp oog op wat er nu of binnenkort in de Belgische showrooms staat, en geloof me, als je na dit verhaal nog steeds denkt dat een suv cool is, dan heb je waarschijnlijk een hekel aan plezier en planeet.
Neem de porsche taycan cross turismo. Dit beestje zit net iets hoger op zijn poten dan zijn sedannechtgenoot, wat betekent dat je achterin niet met je hoofd tegen het dak bonkt terwijl je probeert een koffertje te proppen. De kofferbak? 405 liter met stoelen omhoog, of een royale 1.171 liter als je ze neerklapt – genoeg voor een weekend vol impulsieve roadtrips. En met de update van begin 2025 knalt hij harder, rijdt hij verder en laadt hij sneller. Dit is de estate die zegt: 'Ik ben snel, ik ben praktisch, en ik lach om je dieselrommel.' Beschikbaar nu bij de Belgische Porsche-dealers, en hij voelt zich als de kroonjuweel onder de snelle familieauto's.
Dan heb je de porsche taycan sport turismo, de iets bescheidener broer die lager op de wielen hangt en minder bodykits heeft – ideaal als je niet wilt dat je estate eruitziet als een rallywagen die per ongeluk in de stad is beland. Met een 89kwh-batterij en een basis van 402 pk achterwielaangedreven, sprint hij in 4,8 seconden naar de 100. Bereik? Tot 566 kilometer, en opladen tot 80 procent in een halfuurtje. Ga voor de gts als je een echte bestuurdersauto wilt, of de turbo s met 939 pk als je buren wilt laten denken dat er een straaljager in je garage staat. Ook nu al te koop in België, en hij bewijst dat elektrisch niet saai hoeft te zijn.
Aan de betaalbare kant schittert de peugeot e-308 sw, een allrounder die je wallet niet kaalplukt. Met 154 pk, een 54kwh-batterij en een bereik van 409 kilometer is hij efficiënt als een Zwitserse bankrekening – 4,93 kilometer per kwh, wie doet hem dat na? Opladen van 20 tot 80 procent in 25 minuten, en een kofferbak die 548 liter slikt met stoelen op, of 1.574 liter als je ze vleit. Die i-cockpit binnenin voelt futuristisch, zonder dat je een pilootendiploma nodig hebt. Beschikbaar nu in de Belgische Peugeot-garages, en perfect voor wie wil zeggen: 'Ja, ik rijd elektrisch, en nee, ik ben geen miljonair.'
De opel astra electric sports tourer deelt zijn genen met de peugeot, dus verwacht dezelfde 154 pk en 409 kilometer bereik. De kofferbak is iets bescheidener met 516 liter, maar nog steeds groot genoeg voor een IKEA-ramp. Hij ziet er scherp uit, rijdt soepel en kost peanuts om te runnen – ideaal voor de praktische ziel die low-key wil blijven. Nu al in de showroom bij Belgische Opel-dealers, en hij bewijst dat goedkoop niet slecht hoeft te zijn.
Voor de premiumboys is er de bmw i5 touring, met twee smaken: de edrive40 met 335 pk en 560 kilometer bereik, of de m60 xdrive met 593 pk en een sprinttijd van 3,9 seconden naar de 100. Kofferbak van 570 tot 1.700 liter, en prijzen vanaf zo'n 70 mille. Dit is de estate die je laat voelen als een baas, zonder dat je een crisis hebt over de parkeergarage van je geweten. Nu verkrijgbaar bij BMW in België, en hij rijdt als een droom op rails.
Audi komt met de a6 e-tron avant, gebaseerd op dat slimme ppe-platform dat ze met porsche delen. De s6-versie pompt 543 pk eruit en knalt in 3,9 seconden naar de 100. Het is de sportiefste estate uit ingolstadt, en hoewel de rs6 e-tron-plannen zijn gesneuveld (jammer, maar elektrisch genoeg zonder), ziet hij eruit als een concept uit een sci-fi-film. Nu al beschikbaar in België, en hij zal suv's doen verbleken.
Volkswagen's id.7 tourer is de estate-versie van de saloon, met een monsterlijke kofferbak van 605 tot 1.948 liter – eindelijk een vw die écht ruimte biedt zonder dat je een aanhanger nodig hebt. De gtx met vierwielaandrijving levert 335 pk en sprint in 5,5 seconden. Handig voor file-ellende of nat wegdek. Nu al te krijgen bij VW-dealers in België, en hij schreeuwt 'praktisch plezier'.
Mercedes-benz gooit de cla shooting brake in de ring, technisch een shooting brake maar wie maalt erom als hij 455 tot 1.290 liter laadt? De basisversie met 268 pk en 761 kilometer bereik, of de 4matic met 439 pk en 731 kilometer. Komt binnenkort naar België, en het is mercedes' eerste echte elektrische 'estate' – elegant, efficiënt en klaar om te domineren.
Subaru's e-outback is voor de avonturiers die estates willen zonder de suv-hype. 375 pk uit twee motoren, 74,7 kwh-batterij voor 449 kilometer, symmetrische aandrijving en 21 cm bodemspeling. Trek tot 1.588 kilo, en hij is subaru's eerste huisgemaakte ev. Komt in 2026 naar België, en hij belooft offroad-capaciteiten die je lach opwekt bij zuigauto's.
Skoda's octavia – of beter, de vision o-concept – geeft een sneak peek naar 2028. Met een modern-solid design, een tech-loop 'gezichtsmasker' en een dashboardscherm van 1,2 meter breed. Slim, scherp en klaar voor de toekomst. Nog even wachten voor België, maar hij ziet er uit als een winnaar.
Tot slot toyota's bz4x touring, 20 mm hoger en 140 mm langer dan de suv-broer, met zo'n 600 liter bagageruimte (een derde meer) en trekvermogen van 1.500 kilo. Tot 560 kilometer bereik uit 74,7 kwh, single of dual motor. Nu al beschikbaar in België, en hij dumpt de suv-vorm voor estate-avontuur – toyota die eindelijk losgaat.
Kortom, elektrische estates zijn de stille revolutie: sneller, ruimer en groener dan wat dan ook. Ze lachen om uitstoot en filefrustratie, en maken elke rit een feest. Waarom zou je nog suv's verdragen als dit de toekomst is?
Lezers kunnen ook terecht op onze marketplace waar je elektrische auto's kan zoeken en kopen (100% elektrisch). https://volty.be/nl/buy/cars/overview/