Alpine A390: Een elektrische bliksemflits die het gezin meesleept

Alpine A390: Een elektrische bliksemflits die het gezin meesleept

31 mei 2025

Laten we het hebben over een auto die eruitziet alsof hij recht uit een sciencefictionfilm is gerold, maar dan met een Franse slag en een flinke dosis rijplezier. De Alpine A390 is geen zoveelste elektrische SUV die braaf in de file staat te suffen. Nee, dit is een sportieve fastback die de Porsche Macan Electric een poepie laat ruiken, terwijl hij het hele gezin comfortabel meeneemt. Dit is Alpine’s nieuwste wapen, en geloof me, het is een kanon!

De A390 is een soort liefdesbaby tussen een gestroomlijnde sedan en een stoere SUV. Met zijn lengte van 4,62 meter, een aflopende daklijn en een achterruit die lijkt op de helm van een Formule 1-coureur, straalt hij pure dynamiek uit. De Fransen noemen het een "sport fastback", en eerlijk, dat klinkt een stuk spannender dan "crossover". Het design is een lust voor het oog: scherpe lijnen, verlichte driehoeken aan de voorkant (ze noemen het "Cosmic Dust", hoe cool is dat?), en velgen tot 21 inch met een sneeuwvlokpatroon dat schreeuwt om aandacht. In Alpine Vision Blue of mat Thunder Grey is dit ding een rijdend kunstwerk.

Maar laten we het over de échte pret hebben: wat zit er onder de motorkap? Of beter gezegd, onder de vloer, want deze jongen is volledig elektrisch. Drie elektromotoren – één voor, twee achter – zorgen voor vierwielaandrijving en een actieve koppelverdeling die bochtenwerk verandert in een ballet. De basisversie, de GT, levert al 400 pk en 650 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden. Maar de GTS? Die gooit er 470 pk en een monsterlijke 808 Nm tegenaan, waardoor je in 3,9 seconden naar de honderd knalt en doorgaat tot een topsnelheid van 220 km/u. Dat is geen gezinswagen, dat is een raket met kinderzitjes!

Het interieur is een mix van racecockpit en luxe lounge. Twee schermen in een L-vorm, sportieve kuipzetels (met massagefunctie in de GTS, jawel), en een audiosysteem van Devialet dat je trommelvliezen streelt. Alpine heeft zelfs een "My Safety"-knop toegevoegd, waarmee je alle rijhulpsystemen in één klap naar je hand zet. Van adaptieve cruisecontrol die slim aan de kant van de rijstrook blijft, tot een Track-modus voor wie het circuit op wil, deze auto denkt aan alles. En met vijf rijmodi, waaronder een One Pedal-modus voor soepel stadsverkeer, is hij even veelzijdig als een Zwitsers zakmes.

Nu denk je misschien: "Leuk, al die pk’s, maar hoe ver kom ik ermee?" Geen zorgen, Alpine heeft dat ook bedacht. De 89 kWh-batterij biedt een bereik van 555 km voor de GT en 520 km voor de GTS. Snelladen kan tot 190 kW, en voor wie het rustig aan doet, is er AC-laden op 11 kW of optioneel 22 kW. Niet slecht voor een auto die 2.121 kg weegt maar stuurt alsof hij zo licht is als een veertje, dankzij een 49:51 gewichtsverdeling en Michelins die speciaal voor deze bolide zijn ontworpen.

Laten we eerlijk zijn: de A390 deelt zijn AmpR Medium-platform met de Renault Scénic E-Tech, maar noem dit geen veredelde Scénic. Dit is een Scénic die naar de sportschool is gegaan, anabolen heeft geslikt en een Formule 1-cursus heeft gevolgd. Met 365 mm remschijven, zes zuigers en een ophanging van aluminium driehoeken voelt deze auto alsof hij bochten verslindt in plaats van ze te nemen. Alpine claimt dat hij rijdt als hun legendarische A110-sportwagen, maar dan met plek voor vijf personen en een koffer van 523 liter. Dat is genoeg ruimte voor de buggy, de boodschappen én je ego.

Is er een addertje onder het gras? Misschien. De prijs is nog niet officieel, maar er wordt gefluisterd over een prijskaartje tussen de 65.000 en 76.000 euro. Voor dat geld krijg je een hoop auto, maar je moet wel bereid zijn om in de elektrische toekomst te duiken. En ja, het is stil – geen brullende V8 hier – maar Alpine probeert dat te compenseren met gesimuleerde motorgeluiden, waaronder een die is gebaseerd op de A110. Of dat werkt? Dat ontdekken we pas als we achter het stuur kruipen.

De A390 is een bewijs dat Alpine geen eendagsvlieg is. Dit is een merk dat zijn sportieve roots serieus neemt en tegelijk een gezin op sleeptouw neemt. Het is geen vervanging van de A110, maar een aanvulling: praktisch, veelzijdig en toch bloedsnel. Bestellingen starten eind 2025, en als je er snel bij bent, kun je de Première-versie bemachtigen. Dit is de toekomst van Alpine, en die toekomst ziet er verdomd smakelijk uit.