De Evolutie van Bidirectioneel Laden: Elektrische Volkswagens als Thuisenergiebron in België
Een opwindende ontwikkeling heeft de elektrische voertuigmarkt in België bereikt: Volkswagen heeft onlangs aangekondigd dat hun elektrische auto's nu in staat zijn om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Deze nieuwe functionaliteit, beschikbaar na de software-update 3.5, is echter enkel van toepassing op modellen met de grotere 77-kWh batterij van Volkswagen.
De mogelijkheid om de verlichting in huis te voeden met stroom vanuit je auto wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van een speciale wallbox en aanvullende apparatuur van het merk Hagerenergy. Deze geavanceerde technologie opent de deur naar een nieuw tijdperk van energiebeheer, waarbij elektrische auto's fungeren als flexibele energiebronnen voor huishoudelijk gebruik.
Momenteel ondergaat een cruciale test voor dit Vehicle-to-Home systeem een pilotprogramma in Zweden, waar Volkswagen de werking ervan in de praktijk test. Het systeem is ontworpen om ervoor te zorgen dat de autobatterij nooit onder de 20 procent van zijn capaciteit raakt, waardoor ongeveer 60 kWh beschikbaar is om je huis van stroom te voorzien.
Volkswagen schat in dat met deze technologie een gemiddeld huishouden tot wel twee dagen van stroom kan worden voorzien. Echter, wanneer we kijken naar het gemiddelde energieverbruik in België volgens relevante bronnen, kan dit systeem mogelijk tot wel acht dagen voorzien in de energiebehoeften van een huishouden.
Het gebruik van stroom uit je elektrische Volkswagen voor huishoudelijke doeleinden biedt verschillende voordelen. Allereerst kun je profiteren van goedkopere energietarieven door op gunstige momenten op te laden en deze energie te benutten tijdens duurdere periodes. Daarnaast kun je 's nachts gebruikmaken van je eigen opgeslagen zonne-energie, waardoor je minder afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Bovendien draagt dit systeem bij aan de ontlasting van het energienetwerk door op strategische momenten de energie uit de autobatterij te benutten.
De exacte duur van de pilot in Zweden voordat Volkswagen de technologie als volledig succesvol beschouwt, is momenteel niet openbaar gemaakt. Echter, vanaf de eerdergenoemde software-update 3.5 kunnen eigenaars van elektrische Volkswagens (met voldoende batterijcapaciteit) genieten van bidirectioneel laden.
Deze veelbelovende stap in de wereld van elektrische voertuigen belooft een ware revolutie op het gebied van energiebeheer. Het opent nieuwe mogelijkheden voor efficiënt gebruik van elektriciteit, waarbij auto's niet alleen dienen als vervoermiddel, maar ook als bron van duurzame energie voor huishoudens in België.