Nieuwe Verkeersbelasting op Elektrische Voertuigen in Vlaanderen

Nieuwe Verkeersbelasting op Elektrische Voertuigen in Vlaanderen

30 september 2024

Nieuwe Verkeersbelasting op Elektrische Voertuigen in Vlaanderen

 

In een opvallende beleidswijziging heeft de nieuwe Vlaamse regering in haar regeerakkoord besloten dat kopers van elektrische auto's voortaan ook de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en een jaarlijkse verkeersbelasting zullen moeten betalen. Deze maatregel maakt deel uit van een breder pakket aanpassingen dat een significante impact zal hebben op automobilisten in Vlaanderen.

Voorheen genoten elektrische voertuigen in Vlaanderen van een vrijstelling van zowel de BIV als de verkeersbelasting, een fiscale gunstmaatregel die bedoeld was om de overstap naar milieuvriendelijker vervoer te bevorderen. Echter, met het argument dat de "razendsnelle vergroening van het wagenpark" de fiscale ondersteuning niet langer noodzakelijk maakt, en om de erosie van de inkomsten door deze vrijstellingen tegen te gaan, heeft de regering besloten deze vrijstellingen te schrappen.

De nieuwe regelgeving stelt dat de BIV en de verkeersbelasting voor elektrische auto's lager zullen zijn dan die voor voertuigen met een verbrandingsmotor, maar het einde van de EV-premie, die momenteel bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische auto wordt gegeven, komt er zo snel als juridisch mogelijk is. De regering verzekert wel dat aanvragen die al zijn ingediend, onder de oude regelgeving zullen worden verwerkt.

Deze verandering in het beleid weerspiegelt een bredere strategie om de fiscaliteit aan te passen aan de nieuwe realiteit van een toenemend aantal elektrische voertuigen op de weg. De Vlaamse regering benadrukt dat elektrische voertuigen, net als traditionele voertuigen, gebruikmaken van de openbare wegen, wat de invoering van deze belastingen rechtvaardigt.

Daarnaast bevat het regeerakkoord verdere maatregelen zoals de uitbreiding van Zone 30 en een herziening van de strategie voor de publieke laadinfrastructuur, maar wordt afgezien van verdere verstrenging van de voorwaarden voor lage-emissiezones in steden zoals Antwerpen en Gent, aangezien de evolutie naar een emissievrij wagenpark de luchtkwaliteit voldoende zou moeten verbeteren.

Deze ontwikkelingen wijzen op een verschuiving in het overheidsbeleid, waar de initiële stimulansen voor elektrisch rijden plaatsmaken voor een meer gelijk belastingbeleid tussen verschillende typen voertuigen, wat ongetwijfeld de discussie over de betaalbaarheid en aantrekkelijkheid van elektrische auto's in Vlaanderen zal aanwakkeren.