De BMW M2 CS: Een vurige rebel in een wereld van saaie elektrokarren

De BMW M2 CS: Een vurige rebel in een wereld van saaie elektrokarren

01 juni 2025

De wereld van auto’s is een slagveld. Aan de ene kant heb je de zwijgende, klinisch efficiënte elektrische wagens die je van punt A naar B brengen zonder ook maar een greintje ziel. Aan de andere kant staat de BMW M2 CS, een brullende, achterwielaangedreven raket die met een dikke middelvinger naar de milieupolitie zwaait. Dit is geen auto voor mensen die hun boodschappenlijstje op een tablet bijhouden of die denken dat “dynamisch” een hippe term is voor een PowerPoint-presentatie. Nee, dit is een machine voor wie benzine door de aderen heeft en het geluid van een zes-in-lijn verkiest boven de stilte van een Tesla.

Laten we beginnen met het uiterlijk. De M2 CS is geen subtiele verschijning. Met zijn uitgeklopte wielkasten, agressieve diffuser en een motorkap die eruitziet alsof hij net een bodybuilder op steroïden heeft ingeslikt, schreeuwt deze wagen: “Ik ben hier, en ik ben boos.” BMW heeft de koolstofvezelkaart uitgespeeld – motorkap, dak, spoiler, alles is lichter dan je grootmoeders fruitcake. Het resultaat? Een gewichtsbesparing van zo’n 30 kilo ten opzichte van de standaard M2. Dat lijkt misschien niet veel, maar in een wereld waar elke gram telt, is dit alsof je een sumoworstelaar op dieet zet.

Onder de motorkap ligt het kloppende hart van deze Beierse beul: een 3.0-liter zes-in-lijn met dubbele turbo’s, goed voor een kolossale 523 pk en 479 lb ft aan koppel. Dat is meer dan genoeg om je buren te laten denken dat er een straaljager in je garage staat. Nul tot honderd? 3,8 seconden. Nul tot tweehonderd? 11,7 seconden. Topsnelheid? Een elektronisch begrensde 302 km/u. Dit is geen auto, dit is een tijdmachine die je recht naar je tienerjaren katapulteert, toen je nog droomde van posters met snelle wagens aan je muur.

Maar wat deze M2 CS echt bijzonder maakt, is dat hij trouw blijft aan zijn roots. In een tijdperk waarin zelfs sportwagens vierwielaandrijving krijgen om “toegankelijker” te zijn, houdt BMW vast aan achterwielaandrijving. En dat is een godsgeschenk. Want laten we eerlijk zijn: wie wil er een auto die braaf doet wat je vraagt? De M2 CS is een wildebras. Hij daagt je uit, vraagt je om je stuurkunsten te bewijzen en beloont je met een grijns van oor tot oor als je een bocht perfect neemt. Met een actief sperdifferentieel en een ophanging die 8 mm lager ligt dan bij de standaard M2, voelt deze wagen aan alsof hij aan het asfalt is gelijmd – totdat je besluit om het gaspedaal te vloeren en de achterkant een dansje te laten doen.

Het interieur? Dat is typisch BMW M: een mix van luxe en sportiviteit. Je krijgt een gebogen display dat eruitziet alsof het uit een ruimteschip komt, met een 12,3-inch instrumentenpaneel en een 15-inch multimediascherm. De sportzetels, gehuld in Merino-leder met rode stiksels, houden je stevig op je plek terwijl je de M2 CS door een bocht smijt. En ja, je kunt nog steeds kiezen tussen een handgeschakelde versnellingsbak – een zeldzaamheid tegenwoordig – of een achttraps Steptronic-automaat voor wie lui is of in de file wil multitasken.

Maar laten we niet te romantisch worden. Dit is geen goedkope auto. Met een prijskaartje dat begint rond de £86.800 (of omgerekend een kleine hypotheek in België), is de M2 CS niet voor de doorsnee pendelaar. En eerlijk, dat is maar goed ook. Dit is een auto voor de puristen, voor de mensen die nog weten hoe een verbrandingsmotor klinkt en die niet bang zijn om een beetje benzine te verspillen voor een dosis puur rijplezier. BMW bouwt er maar een beperkt aantal, dus als je er een wilt, moet je sneller zijn dan de M2 CS zelf om een bestelling te plaatsen.

Er is echter een klein minpuntje. In een tijd waarin de wereld overschakelt naar elektrisch rijden, voelt de M2 CS een beetje als de laatste dinosaurus. Een glorieuze, brullende dinosaurus, maar toch. De CO2-uitstoot is niet bepaald vriendelijk voor je eco-geweten, en met de strengere milieuregels die eraan komen, is dit misschien een van de laatste wagens in zijn soort. Maar weet je wat? Als de wereld toch naar de knoppen gaat, kun je maar beter genieten van de rit.

Kortom, de BMW M2 CS is een ode aan alles wat autorijden leuk maakt. Het is een auto die je niet koopt omdat je hem nodig hebt, maar omdat je hem wilt. Omdat je houdt van het gevoel van 523 pk onder je rechtervoet, van het geluid van een zescilinder die brult als een leeuw, en van het idee dat je een bocht kunt nemen met een glimlach die je gezicht in tweeën splijt. Dit is geen auto voor de massa. Dit is een auto voor de rebellen, de dromers, de benzinehoofden.

En als je nu al begint te dagdromen over zo’n beest in je garage, neem dan eens een kijkje op onze marketplace. Op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/ vind je een schat aan auto’s om te zoeken en te kopen – wie weet zit jouw droomwagen ertussen!