Bmw's waterstofdroom: de x5 die op water loopt en de batterijhaters blij maakt

Bmw's waterstofdroom: de x5 die op water loopt en de batterijhaters blij maakt

23 september 2025

Laten we eerlijk zijn, de wereld van auto's is de laatste jaren een slagveld geworden. Aan de ene kant heb je die stille, sluipende elektrische wagentjes die je huis leegzuigen en je polsen doen tintelen van al dat regenereren. Aan de andere kant grommen de benzinebeesten nog een laatste keer voordat de milieupolitie ze in de shredder gooit. En dan, uit het niets, besluit BMW: "We doen het anders." Niet met een batterij zo groot als een olifant, maar met waterstof. Ja, diezelfde waterstof die je vroeger alleen kende uit scheikundelessen en raketlanceringen. En ze plakken het vast aan hun trots en glorie, de X5. De nieuwe generatie, die in 2028 op de weg moet rollen, krijgt een variant die de iX5 Hydrogen heet. Het is alsof ze een luxe SUV hebben genomen, er een waterstoftank in hebben gepropt en gezegd: "Kijk, geen laadpaal meer nodig, gewoon een pomp en wegwezen."

Nu, waarom zou een merk als BMW, dat normaal gezien zijn leven doorbrengt met het polijsten van chromen grille's en het finetunen van turbo's, ineens waterstof omarmen? Simpel: ze hebben het slim gespeeld. In plaats van zelf het wiel uit te vinden – of in dit geval de waterstofcel – hebben ze de Japanners erbij gehaald. Toyota, die ouwe vos in de hybride-spelen, leent zijn technologie uit. Het is een huwelijk uit gemakzucht, maar wel een dat werkt. BMW bouwt de auto, Toyota levert de brandstofcel-trucs, en samen dromen ze van een Europa vol waterstofpompen. Want laten we wel wezen, zonder een netwerk van tankstations is dit net zo nuttig als een Ferrari met een speedlimiet van 30 kilometer per uur. Ze beloven alvast te lobbyen voor meer vulpunten, want niemand wil vastzitten met een lege tank in de Ardennen, starend naar een bord met "Laad hier je smartphone op."

Stel je de rit voor – nee, wacht, geen stel je voor, ik haat dat. Neem een rit: je stapt in die iX5, met zijn nieuwe design dat recht uit de toekomst lijkt te komen. BMW's frisse taal, die ze al testten op de iX3, met scherpe lijnen en een grille die je aankijkt alsof hij je uitdaagt tot een duel. Vijf aandrijflijnen in één model: diesel voor de puristen die nog niet klaar zijn voor verandering, benzine voor de weekendwarriors, plug-in voor de halve zondaars, puur elektrisch voor de groenlingen, en dan deze waterstofheld. De iX5 Hydrogen wordt BMW's eerste massaproductie op waterstof, geen prototype dat na twee ronden in de garage belandt. Het ding spuwt waterdamp uit de uitlaat in plaats van giftige wolken – hoe poëtisch is dat? Terwijl je concurrenten worstelen met batterijen die zwaarder zijn dan een olifant op dieet, rijdt deze op vloeibaar goud dat je in drie minuten tankt. Snel, schoon, en zonder dat gezeur over rijbereikangst.

Maar laten we niet te euforisch worden; waterstof is nog steeds de underdog in deze eco-arena. Het is minder efficiënt dan batterijen – je verliest energie bij elke stap van productie tot pomp – en de kosten? Laten we zeggen dat het niet goedkoper is dan een weekendje Monaco. Toch bijten BMW, Hyundai en Toyota door. Ze zien het als de toekomst voor lange ritten, voor vrachtwagens en bussen die niet kunnen wachten op een oplaaduur van een koffiepauze. Voor de X5 betekent het dat je eindelijk een SUV hebt die de bergen indijt zonder te hijgen over een lege accu. En ja, er zijn uitdagingen: de tanks moeten robuust zijn, de cel betrouwbaar, en de wereld moet ophouden met het verbranden van aardgas om die waterstof te maken. Maar hé, als iemand het kan fixen, is het wel de club die auto's bouwt die je doet grijnzen achter het stuur.

Dit is BMW op zijn best: rebels, innovatief, en net een tikje arrogant. Ze hadden kunnen blijven hangen bij de veilige EV-route, maar nee, ze gooien waterstof in de mix en schudden de boel op. De iX5 Hydrogen is geen gimmick; het is een statement. Een dikke vinger naar de batterijmonopolie, en een knipoog naar iedereen die droomt van auto's die niet aan een stopcontact hangen. Of het de redder wordt? Dat zien we in 2028. Tot die tijd: geniet van de chaos, want de autowereld was nooit saai, en dit maakt het alleen maar beter.

Ben je enthousiast geworden over emissievrije rijders? Duik dan in onze marketplace, waar je 100% elektrische auto's kunt zoeken en kopen. Ontdek het aanbod op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.