BYD Kiest Hongarije voor Europese Autoproductie

BYD Kiest Hongarije voor Europese Autoproductie

03 januari 2024

BYD Kiest Hongarije voor Europese Autoproductie

 

Het Chinese autobedrijf BYD (Build Your Dreams) heeft plannen aangekondigd om zijn Europese expansie te ondersteunen door een productiefaciliteit op te zetten in Hongarije. De fabriek in Szeged, Zuid-Hongarije, zal zich toeleggen op de productie van elektrische en plug-in hybride modellen, gericht op de Europese markt.

BYD, 's werelds grootste fabrikant van geëlektrificeerde auto's (EV's en plug-in hybrides), is vastbesloten om zijn positie op de Europese markt te versterken, waar het momenteel nog achterblijft bij belangrijke concurrenten, vooral Tesla. Om deze uitdaging aan te gaan, richt BYD zich op lokale productie in Hongarije, een strategische zet om de Europese markt beter te bedienen.

Met een ambitieus doel om jaarlijks 200.000 auto's te produceren, streeft BYD naar een marktaandeel van 5% in Europa op middellange termijn en zelfs 10% in Duitsland. Momenteel vertegenwoordigt BYD slechts 0,1% van de Duitse markt, ondanks de verkoop van 3.438 auto's in de eerste elf maanden van 2023 volgens KBA-gegevens.

De keuze voor Hongarije als productielocatie is niet verrassend gezien het feit dat het land aantrekkelijk is voor autofabrikanten. BYD voegt zich bij andere grote namen zoals Audi, Mercedes, BMW en Suzuki, die zich al in Hongarije hebben gevestigd.

Een belangrijk voordeel van Hongarije als locatie binnen de Europese Unie is dat BYD kan opereren zonder te worden onderworpen aan anti-Chinese auto-maatregelen, zoals in sommige andere EU-landen het geval is. Bovendien heeft de ervaring van BYD met de Komarom-fabriek in Hongarije, waar het zich heeft gericht op elektrische bussen, waarschijnlijk bijgedragen aan deze beslissing.

Hoewel BYD nog niet heeft aangekondigd welke specifieke modellen in Europa zullen worden geproduceerd, wordt gespeculeerd dat de BYD Dolphin, een compacte middenklasser met aantrekkelijke prijzen, mogelijk het topmodel, de BYD Atto 3, zal overtreffen.

De Europese Commissie heeft recent haar bezorgdheid geuit over de opkomst van Chinese auto's in Europa, vanwege mogelijke oneerlijke concurrentie als gevolg van vermeende kunstmatig lage prijzen door Chinese subsidies. Door in Europa te produceren, hoopt BYD mogelijk aan dergelijke controverse te ontsnappen.

Ondanks eerdere speculaties over mogelijke productiefaciliteiten in Frankrijk, Duitsland of Spanje, heeft BYD uiteindelijk Hongarije gekozen. De fabriek in Szeged, gelegen nabij de grenzen met Servië en Roemenië, zal BYD's eerste Europese personenautofabriek worden, naast de bestaande productie van bussen en vrachtwagens in het noorden van Hongarije. BYD plant de bouw van de fabriek in verschillende fases en verwacht duizenden banen te creëren met dit initiatief.