In België is de populariteit van elektrische fietsen, ofwel e-bikes, de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid, wat een duidelijke trend in de mobiliteit van het land weerspiegelt. Deze trend wordt gedreven door verschillende factoren zoals stedelijke verkeersproblemen, milieubewustzijn, en innovaties in fiets-technologie. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen de e-bike markt in België.
Marktgroei en Verkoopcijfers
De Belgische fietsmarkt heeft een opmerkelijke groei gekend, met een bijzondere toename in de verkoop van elektrische fietsen. In 2020 werd een groei van nieuwe fietsverkopen genoteerd met 22.995 eenheden tot een totaal van 592.107, een stijging van 4,0%. Binnen deze cijfers namen elektrische fietsen een significante sprong, met 34.774 meer verkochte e-bikes dan in het voorgaande jaar, wat een totaal van 228.400 e-bikes opleverde. Dit betekende een stijging van 34,0% naar 38,6% van de totale fietsverkoop. Deze groei werd voornamelijk gerealiseerd door gespecialiseerde fietswinkels, die bijna de helft van hun verkoop aan e-bikes toeschreven.
Diversificatie van E-bikes
De e-bike markt in België diversifieert snel. Naast de traditionele stads- en trekkingfietsen, zien we een groeiende interesse in:
-
Elektrische sportfietsen: Hoewel de verkoop van mountainbikes afnam met -38,2%, blijft de interesse in elektrische mountainbikes (e-MTBs) stijgen. Dit segment wordt gezien als een van de toekomstige groeiers in de fietsmarkt.
- E-bikes voor woon-werkverkeer: In 2023 werd 51% van alle verkochte fietsen in België een e-bike, wat aangeeft dat ze een prominente rol spelen in het dagelijkse vervoer, vooral voor woon-werkverkeer. Dit wordt ondersteund door de toename van de speed pedelecs, die in België populair zijn vanwege hun vermogen om langere afstanden te overbruggen.
-
Cargo en longtail e-bikes: Deze segmenten groeien ook, aangezien ze een praktisch alternatief bieden voor korte stadsritten en leveringen.
Veiligheid en Infrastructuur
Met de stijging van het aantal e-bikes op de weg, is er ook een toename in het aantal ongevallen. In 2019 maakten e-bikes bijna 1 op 5 van het totaal aantal fietsslachtoffers uit, en zelfs ongeveer 1 op 3 van de fietsdoden. Dit onderstreept de noodzaak voor betere infrastructuur en veiligheidsmaatregelen zoals fietspaden en verkeerseducatie.
Consumentengedrag en Verkoopkanalen
Belgische consumenten tonen een voorkeur voor het kopen van e-bikes in gespecialiseerde fietswinkels, waar de expertise en service hoog in het vaandel staan. Dit is te zien aan het feit dat bijna 70% van alle fietsaankopen in fietswinkels gebeurt, in tegenstelling tot online kanalen of grote retailketens. De betrouwbaarheid van de vakhandel, vooral voor duurdere fietsen zoals e-bikes, blijft een belangrijke factor in de koopbeslissing.
Toekomstige Perspectieven
De trend voor elektrische fietsen in België lijkt zich voort te zetten in de komende jaren. Met de huidige focus op duurzaamheid en de verbeteringen in batterijtechnologie en fietsontwerp, is het waarschijnlijk dat e-bikes een steeds grotere rol zullen spelen in de mobiliteit van België. Dit wordt ook ondersteund door overheidsinitiatieven die gericht zijn op het verminderen van CO2-uitstoot en het bevorderen van alternatieve vervoersmiddelen.
Conclusie
Elektrische fietsen zijn meer dan een modeverschijnsel in België; ze vormen een integraal onderdeel van de vervoerstransitie naar een meer duurzame en gezonde levensstijl. Met een gestaag groeiende markt, aanpassingen in infrastructuur en een veranderend consumentengedrag, belooft de toekomst van e-bikes in België een dynamische en groeiende te worden.