De nieuwe Audi A6 Avant: Een break om van te smullen

De nieuwe Audi A6 Avant: Een break om van te smullen

10 maart 2025

Stel je voor: een auto die eruitziet als een gestroomlijnde haai, die brult als een beschaafde leeuw en die toch genoeg ruimte heeft om je hele leven mee te zeulen. Dat, beste lezers, is de nieuwe Audi A6 Avant. Het is 2025, en Audi heeft eindelijk het doek getrokken van deze nieuwe stationwagen – een machine die bewijst dat je niet per se een SUV hoeft te rijden om stoer, praktisch én een tikje chic te zijn. Laten we erin duiken, met de motor warm en de gordels vast.

Een Naam die Blijft Plakken

Laten we beginnen met het grote nieuws: Audi heeft de naam A6 niet in de prullenbak gegooid. Er was even sprake van een wilde naamsverandering – even nummers voor elektrische wagens, oneven voor de benzine- en diesel slurpers – maar dat plan werd gelukkig met gierende banden in de kiem gesmoord. De A6 blijft de A6, ook al is er nu een elektrische e-tron-broer die met zijn stekkertjes zwaait. Dit is de versie met verbrandingsmotoren, en dat is een keuze die we alleen maar kunnen toejuichen. Waarom? Omdat niet iedereen klaar is om zijn benzinepomp vaarwel te kussen, dat’s waarom.

Design: Scherp als een Scheermes

Als je deze A6 Avant voor het eerst ziet, denk je misschien: “Hé, dat lijkt op die A5 Avant van laatst!” En je hebt gelijk – de familiebanden zijn overduidelijk. De voorkant heeft die typische Audi-grille, breed en plat als een landingsbaan, geflankeerd door koplampen die zo scherp zijn dat je er een steak mee kunt snijden. Geen tierlantijntjes hier, gewoon pure, strakke lijnen. Achteraan is het een ander verhaal: de verlichting zweeft boven een slanke LED-balk, met daaronder twee pijlvormige sierstukken die eruitzien alsof ze zeggen: “Kom maar op, achterliggers.” Het geheel is gestroomlijnder dan ooit – zelfs gladder dan zijn kleinere A5-broertje – en dat terwijl het nog steeds een échte break is, geen SUV-wannabe.

Binnenin: Een Cockpit voor de Toekomst

Stap binnen, en je wordt begroet door een interieur dat zo modern is dat je je afvraagt of je per ongeluk in een ruimteschip bent beland. Twee schermen domineren de boel: een 11,9-inch bestuurdersdisplay en een 14,5-inch infotainmentscherm. Wil je je passagier jaloers maken? Gooi wat extra euro’s op tafel, en je krijgt een derde scherm van 10,9 inch voor de bijrijder. Het is een digitale speeltuin, en eerlijk gezegd voelt het alsof je in een luxe arcadehal zit. De kofferruimte? 503 liter, wat net iets meer is dan de A5 Avant, maar – en nu komt het – minder dan zijn voorganger én de concurrentie. BMW’s 5 Reeks Touring en Mercedes’ E-Klasse Estate lachen in hun vuistje met respectievelijk 570 en 615 liter. Maar klap de achterbank neer, en je hebt 1.534 liter om mee te spelen. Niet slecht, toch?

Motoren: Ouderwets Plezier

Onder de motorkap houdt Audi het simpel en vertrouwd. Je hebt keuze uit twee benzineslurpers: een 2.0-liter viercilinder met 204 pk voor de brave huisvaders, en een 3.0-liter V6 met 367 pk voor wie het leven wat sneller wil leven. Beide komen met een automaat, en de V6 krijgt Quattro-vierwielaandrijving mee, omdat Audi weet dat grip soms belangrijker is dan gezond verstand. Diesels zijn er ook nog, al houdt Audi daar nog even mysterieus over. Wat we wel weten: mild hybride technologie is overal aanwezig, dus je bespaart een druppel brandstof terwijl je de planeet een knipoog geeft. Het is geen stekkerhybride, en ook geen volledig elektrische jongen – dit is een auto voor de puristen die nog van een brullende motor houden.

De Prijs: Belgische Portemonnee, Pas Op!

En nu het moment van de waarheid: wat kost dit speeltje? In België begint de pret bij 58.600 euro voor de 2.0 TFSI, en 63.250 euro als je voor de 2.0 TDI diesel gaat. Dat is de basis, natuurlijk – wil je wat extra snufjes, zoals die fancy lichtsignaturen of dat passagiersscherm, dan mag je de portemonnee wat verder opentrekken. Vergelijk dat eens met de concurrentie: een BMW 5 Reeks Touring begint rond de 60.000 euro, en een Mercedes E-Klasse Estate is nog duurder. Audi zit dus netjes in het midden, maar laten we eerlijk zijn: niemand koopt een kale versie van deze wagen.

Het Verdict: Een Winnaar met Karakter

De nieuwe Audi A6 Avant is geen revolutie, maar een evolutie – en wat voor één. Het is een auto die vasthoudt aan wat werkt (stationwagen-praktischheid, krachtige motoren) en tegelijk een moderne draai geeft met zijn scherpe looks en digitale interieur. Is hij perfect? Nee, die kofferruimte had wat royaler gemogen, en de SUV-maffia zal blijven zeuren dat hij niet hoog genoeg staat. Maar voor wie een break wil die eruitziet als een kunstwerk en rijdt als een droom, is dit een schot in de roos. Audi bewijst dat je geen stekker nodig hebt om relevant te blijven – en dat is een boodschap die we met open armen ontvangen. Nu, excuseer me terwijl ik ga dagdromen over die V6…