Ferrari Amalfi: Een nieuwe naam, maar is het een nieuwe auto?

Ferrari Amalfi: Een nieuwe naam, maar is het een nieuwe auto?

05 juli 2025

De Ferrari Roma is niet meer. Lang leve de Ferrari Amalfi! Met een hoop fanfare heeft Ferrari zijn nieuwste 2+ coupé uit de stal gelaten, maar laten we even de glanzende marketingpraat doorprikken en kijken wat hier écht aan de hand is. Is dit een revolutie op wielen of gewoon een Roma met een duurder naamplaatje? Pak een espresso, ga zitten en laat me je meenemen op een rit door de wereld van Ferrari’s nieuwste pronkstuk.

De Amalfi is, in één woord, prachtig. Laten we dat eerst uit de weg ruimen. De Italianen hebben een auto neergezet die eruitziet alsof hij rechtstreeks van een zonovergoten kustweg aan de Amalfikust komt. De lijnen zijn scherper, de neus is spitser en de achterkant heeft een kaarsrechte lichtstrip die je doet denken aan een futuristische Italiaanse droom. De grille is verdwenen, vervangen door een brede luchtinlaat en een powerdome op de motorkap die schreeuwt: “Ik ben een Ferrari, en ik weet het!” Het design leunt dichter bij de 12Cilindri, met een vleugje retro-charme die je doet mijmeren over de gloriedagen van de 365 GTB/4 Daytona. Maar laten we eerlijk zijn: als je goed kijkt, zie je dat dit geen gloednieuw model is. Het is een Roma met een facelift, een dure make-over die Ferrari liever een “nieuwe auto” noemt. Een slimme truc? Misschien. Maar als het er zo goed uitziet, wie kan het ze kwalijk nemen?

Onder de motorkap ligt de vertrouwde 3,9-liter twin-turbo V8, maar nu met een extra scheutje pit: 640 pk, 20 meer dan de Roma. Dat is genoeg om je in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren en in slechts 9 seconden naar 200 km/u. De topsnelheid? Een koele 320 km/u. De achttraps automaat met dubbele koppeling stuurt al dat vermogen naar de achterwielen, en een nieuwe actieve achterspoiler zorgt voor tot wel 110 kilo extra downforce als je het gaspedaal intrapt. Het brake-by-wire-systeem is verbeterd voor een preciezer remgevoel, en de rijhulpsystemen zijn opgefrist met een volledige ADAS-suite. Ferrari belooft dat de Amalfi sneller je grip inschat dan je schoonmoeder je carrièrekeuzes bekritiseert. Maar laten we eerlijk zijn: als je in een Ferrari rijdt, heb je geen rijhulpsystemen nodig om je zelfvertrouwen te boosten.

Binnenin is het interieur een flinke stap vooruit. De Roma kreeg kritiek op zijn touchpad-stuur, waar je tijdens een enthousiaste stuurbeurt per ongeluk de radio op een polkastation kon zetten. Ferrari heeft geluisterd: het stuur heeft nu weer ouderwetse, fysieke knoppen. Eindelijk! De iconische startknop is terug, en het dashboard is strakker, met drie digitale schermen die naadloos aansluiten bij de 12Cilindri-stijl. Apple CarPlay en Android Auto zijn nu standaard, zonder dat je instrumentencluster in een digitale chaos verandert. De middenconsole is compacter, met een schakelpaneel dat knipoogt naar de handgeschakelde Ferrari’s van weleer. De 2+2-opstelling blijft, wat betekent dat de achterbank vooral geschikt is voor je designertas, niet voor je lange tienerzoon. Maar met 273 liter kofferruimte kun je genoeg bagage meenemen voor een weekendje Monaco.

Toch blijft de vraag hangen: waarom een nieuwe naam? De Roma was nog geen vijf jaar oud en werd overladen met lof. Waarom geen facelift noemen wat het is? Ferrari lijkt het woord “facelift” te beschouwen als iets voor mindere merken, zoals een budgetsedan die een nieuwe bumper krijgt. De Amalfi is een doorontwikkeling, een verfijnd vervolg op een toch al briljant boek. Met een richtprijs van zo’n 240.000 euro in Italië (in Nederland waarschijnlijk dik boven de 320.000), is dit de “goedkoopste” Ferrari die je kunt kopen. Goedkoop is relatief, natuurlijk – voor dat geld koop je in Den Helder een hoekwoning. Maar als je kiest tussen een huis en een Amalfi, weet je welke het meeste plezier oplevert op een zondagochtend.

De Amalfi is dus sneller, slimmer en mooier dan zijn voorganger, maar een revolutie? Nee. Het is een evolutie, een Roma met extra glans en een paar slimme tweaks. En eerlijk? Dat is helemaal niet erg. Ferrari weet hoe je harten sneller laat kloppen, en de Amalfi doet dat met verve. Verwacht hem eind 2025 in de showrooms, met een Spider-versie die ongetwijfeld volgt. Tot die tijd kun je alvast je favoriete kleur kiezen – rood voor de puristen, of misschien die blauwgroene tint voor de durfals.

Voor wie de sensatie van een Ferrari wil, maar met een iets groener geweten, kun je terecht op onze marketplace. Op Volty.be vind je een uitgebreid aanbod aan 100% elektrische auto’s om te zoeken en te kopen. Want zelfs als je hart klopt voor een V8, is een stille, krachtige EV misschien wel je volgende avontuur.