Brussel Grijpt In tegen Elektrische Deelsteps
In een verrassende zet heeft Brussels Minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt van de Groene Partij, besloten om op te treden tegen het fenomeen van elektrische gedeelde steps die de afgelopen jaren door Brussel zoemden. Op het eerste gezicht lijkt deze ingreep wellicht verwarrend, gezien steps inmiddels een legitiem vervoermiddel zijn geworden. Bovendien bieden ze een schonere en ruimte-efficiëntere alternatieve optie ten opzichte van auto's. Echter, sinds hun introductie zijn gedeelde steps beschuldigd van tal van zonden, waaronder gevaarlijk gedrag (met een toenemend aantal ernstige ongevallen) en het veroorzaken van overlast (rijden op trottoirs, illegaal parkeren, en meer). In Parijs besloot de stad zelfs om ze na een referendum volledig te verbieden.
Terug in 2022 had de overheid al stappen ondernomen om het gebruik van elektrische steps (of e-steps) te reguleren. Er werden wijzigingen doorgevoerd in de verkeersregels, met vereisten voor e-steps, zoals een minimumleeftijd van zestien voor gebruikers, een verbod op het rijden met twee personen op een step, snelheidslimieten in voetgangersgebieden, aangewezen parkeerzones, enzovoort. Het lijkt echter dat deze maatregelen tekortschoten, omdat veel gebruikers nog steeds niet op de hoogte zijn van de geldende regels.
Dit heeft Elke Van den Brandt aangespoord om actie te ondernemen ten aanzien van dit vervoermiddel. "Het is een alternatief, maar het veroorzaakt ook overlast. We moeten ervoor zorgen dat deze overlast verdwijnt. Deze regulering is de enige oplossing om vooruitgang te boeken," legde de minister uit aan Le Soir. Ze waarschuwt dat als de nieuwe regels niet worden nageleefd, de overheid overweegt om ze volledig te verbieden, net zoals in Parijs. Dit is dus de laatste kans voor gedeelde steps.
Rigoureuze Maatregelen
Om het probleem aan te pakken, zal Brussel het aantal steps op straat aanzienlijk beperken. Vanaf 1 januari 2024 worden slechts twee exploitanten (licenties) toegestaan, met een maximum van 8.000 steps in omloop, wat een daling is ten opzichte van de huidige 20.000. De oproep voor aanvragen biedt ruimte voor drie aanbieders van gedeelde fietsen (3 x 2.500 fietsen), twee aanbieders van gedeelde steps (2 x 300 steps), en twee aanbieders van gedeelde bakfietsen (2 x 150 bakfietsen).
Vanaf 1 januari 2024 worden ook aangewezen drop-off- en parkeerzones verplicht, met boetes voor niet-naleving. De autoriteiten vinden het onaanvaardbaar dat trottoirs voortdurend vol staan met steps die door gebruikers lukraak worden achtergelaten.
Tot slot zal er een snelheidslimiet gelden van maximaal 20 km/u, verlaagd naar 8 km/u in voetgangersgebieden en het autovrije centrum van Brussel vanaf 2024. Deze limiet van 8 km/u zal geleidelijk worden uitgebreid naar alle voetgangerszones en groene ruimtes in de hoofdstad tegen januari 2024.
Het blijft afwachten of deze nieuwe regels effectief worden nageleefd. Zo niet, dan zou Brussel uiteindelijk kunnen besluiten om gedeelde steps voorgoed te verbieden.