De leasekoning is dood, lang leve de nieuwkomers

De leasekoning is dood, lang leve de nieuwkomers

18 augustus 2025

De Belgische leasemarkt is een jungle, een bruisende chaos waar elektrische auto’s de scepter zwaaien en waar de BMW iX1 jarenlang als een soort keizer op vier wielen de troon bezette. Deze elektrische SUV was de darling van bedrijfswagens, de ongekroonde koning van Vlaanderen en zelfs heel België. Maar zoals dat gaat in de autowereld, waar trends sneller wisselen dan de banden van een Formule 1-wagen, is er een nieuwe sheriff in town. En geloof me, het is niet wie je denkt.

De iX1, laten we eerlijk zijn, is een beest van een machine. Met zijn strakke lijnen, een interieur dat eruitziet alsof het door een Scandinavische minimalist is ontworpen en een elektrische aandrijving die je doet vergeten dat je ooit benzine hebt getankt, was het geen verrassing dat hij de leasewereld domineerde. De xDrive30 met zijn dubbele motoren was al een hit, maar toen de iets goedkopere eDrive20 op het toneel verscheen, werd het een soort volksverhuizing naar de BMW-showrooms. Professionele rijders vielen er massaal voor, en je kon geen bedrijfsparking op zonder een glanzende iX1 te spotten. Maar de tijden veranderen, en de kroon is van zijn hoofd gevallen.

Volgens de cijfers van Arval, een van de grootste leasemaatschappijen in België, is de iX1 niet langer de populairste keuze. Hij is verdreven naar de derde plaats, en dat is een klap in het gezicht voor de Beierse trots. Wie heeft hem dan van de troon gestoten? Hou je vast: de Kia EV3 en de Skoda Elroq. Ja, je leest het goed. Een Kia en een Skoda, twee nieuwkomers die als een paar brutale tieners de gevestigde orde hebben omvergeworpen. De Kia EV3, een compacte elektrische crossover met een fris design en een bereik dat je niet doet zweten bij het zien van een oplaadpaal, heeft de eerste plek ingenomen. De Skoda Elroq, een soort stoere Tsjechische neef van de Volkswagen ID-reeks, pakt zilver. En de iX1? Die mag genoegen nemen met brons.

Wat maakt deze verschuiving zo fascinerend? Ten eerste, het toont aan dat de Belgische leasemarkt een eigenzinnig beest is. Bijna volledig elektrisch, jawel, maar ook verrassend wispelturig. Vorig jaar stond de Volvo EX30 nog op de tweede plaats, en nu? Weg, verdwenen uit de top-10. En Tesla, oh Tesla, waar ben je gebleven? De Model Y en Model 3, ooit vaste gasten in de hitlijsten, zijn nergens meer te bekennen bij Arval. Misschien heeft het iets te maken met de controverse rond een zekere flamboyante CEO, of misschien is het gewoon omdat de Model Y even van de markt was voor een facelift. Hoe dan ook, de Belgen lijken hun liefde voor Tesla te hebben ingeruild voor iets anders.

Maar laten we even stilstaan bij de winnaars. De Kia EV3 is een slimme zet van de Koreanen. Het is een auto die er goed uitziet, betaalbaar is en een actieradius heeft die je niet dwingt om elke 200 kilometer naar een laadstation te sprinten. Hij is praktisch, modern en heeft dat tikkeltje flair dat lease-rijders blijkbaar aanspreekt. De Skoda Elroq, aan de andere kant, is een beetje de underdog die iedereen verrast. Skoda heeft altijd al de reputatie gehad van ‘degelijk maar niet sexy’, maar met de Elroq lijken ze een nieuwe draai te hebben gevonden. Het is een elektrische SUV die comfort en betaalbaarheid combineert met een vleugje stoerheid. En laten we eerlijk zijn, in een wereld waar iedereen een SUV wil, is dat een winnende formule.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel voor BMW. De iX1 blijft een krachtpatser, en in de algemene verkoopcijfers van België blijft de X1 (inclusief de benzine- en plug-in hybride versies) een absolute topper. Maar in de leasewereld, waar elektrisch de norm is, heeft hij concurrentie gekregen van merken die een paar jaar geleden nog niet eens in de schaduw van BMW mochten staan. Het is een beetje alsof je favoriete rockband plots wordt ingehaald door een boyband met betere dansmoves.

Wat kunnen we hieruit leren? De Belgische leasemarkt is een spiegel van de toekomst. Elektrisch is niet langer een trend, het is de standaard. Maar het is ook een markt waar nieuwkomers met een goed product en een scherpe prijs de gevestigde orde kunnen opschudden. Kia en Skoda hebben dat bewezen, en wie weet welke verrassingen er nog in het verschiet liggen. Misschien wordt de volgende leasekampioen wel een Chinese EV die we nu nog niet eens op onze radar hebben.

Voor wie nu zin heeft om zelf in de wereld van elektrische auto’s te duiken, kan je terecht op onze marketplace waar je een breed gamma aan 100% elektrische wagens vindt. Zoek, vergelijk en koop jouw droom-EV op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.