Laten we even de gordijnen opentrekken en het stof van Ford’s Europese avontuur blazen. Jarenlang leek het alsof Ford Europa in een soort winterslaap was gesukkeld, met een gamma dat steeds meer begon te lijken op een showroom vol SUV’s en bestelwagens, terwijl iconen zoals de Fiesta en Focus stilletjes naar de uitgang werden geleid. Maar houd je vast, want de grote baas van Ford, die kerel met de cowboyhoed en een voorliefde voor Amerikaanse spierauto’s, heeft zijn Europese dealers een ferme schouderklop beloofd: nieuwe modellen zijn onderweg! En dat is precies wat dit continent nodig heeft – een scheut Ford-branie om de boel op te schudden.
Ford’s Europese verhaal is de laatste jaren een beetje als een oude pick-uptruck: betrouwbaar, maar niet bepaald sexy. De Fiesta, ooit de lieveling van de compacte klasse, werd zonder pardon aan de kant geschoven. De Focus, die ooit met zijn scherpe stuurgedrag menig autoliefhebber in extase bracht, staat ook op de nominatie om te verdwijnen. En laten we het niet hebben over de Mondeo, Galaxy en S-Max, die al langer geleden hun koffers hebben gepakt. Wat bleef er over? Een handvol SUV’s, een paar bestelwagens die je oma nog zou kunnen verkopen, een pick-up en – laten we eerlijk zijn – de enige echte ster, de Mustang. Maar een merk kan niet leven op louter spierkracht en nostalgie. De verkoopcijfers in Europa waren dan ook om te huilen, en de dealers zaten met hun handen in het haar, smekend om iets fris, iets nieuws, iets dat niet alleen maar een hoge instap en een batterij heeft.
En toen kwam het verlossende woord. Ford’s topman heeft, alsof hij een moderne Mozes is, de dealers beloofd dat er een nieuwe golf modellen aankomt, speciaal voor Europa. Geen vage beloftes, geen gebakken lucht, maar echte auto’s die moeten concurreren met de Volkswagens, BMW’s en Dacia’s van deze wereld. Wat kunnen we verwachten? Niemand weet nog precies wat er uit de hoed wordt getoverd, maar de geruchtenmolen draait op volle toeren. Er wordt gefluisterd over een mogelijke opvolger voor de Fiesta – elektrisch, natuurlijk, want dat is anno 2025 zo’n beetje de dresscode voor elke nieuwe auto. En dan is er nog de Ford Puma Gen-E, een compacte crossover die alvast bewijst dat Ford elektrisch rijden serieus neemt, met een flinke scheut rijplezier om het geheel op te spicen.
Laten we even een stapje terug doen en kijken naar de context. Ford’s strategie in Europa leek lange tijd een beetje op het gooien van een dartpijl met een blinddoek om. Ze hebben de boot gemist met hybrides en volledig elektrische auto’s, en toen ze eindelijk de Mustang Mach-E lanceerden, was het een prima wagen, maar te groot en te duur voor de gemiddelde Europese koper. De Puma en Kuga deden het aardig, maar laten we eerlijk zijn: in een markt waar iedereen en zijn moeder een SUV bouwt, is het lastig om op te vallen. En dan hebben we het nog niet eens over de Chinese invasie, met merken zoals BYD die met spotprijzen en geavanceerde technologie de Europese markt overspoelen. Ford moest iets doen, en snel, anders zouden ze eindigen als een museumstuk naast een oude T-Ford.
Maar Ford zou Ford niet zijn als het niet een beetje bravoure in de strijd gooide. De belofte van nieuwe modellen is niet zomaar een marketingtruc; het is een signaal dat ze Europa weer serieus nemen. En dat is goed nieuws, want dit merk heeft een geschiedenis van auto’s bouwen die niet alleen praktisch zijn, maar ook een glimlach op je gezicht toveren. Denk aan de Focus RS, die je door bochten liet scheuren alsof je in een rallywagen zat. Of de Fiesta ST, een pocketrocket die menig supercar het nakijken gaf op een kronkelweg. Als Ford dat soort magie kan terugbrengen, maar dan in een elektrisch jasje, dan hebben we iets om naar uit te kijken.
Natuurlijk, er zijn nog hobbels op de weg. De Europese markt is een mijnenveld van strenge emissienormen, torenhoge belastingen en een consument die steeds vaker kiest voor een tweedehands benzine- of dieselwagen in plaats van een glimmende nieuwe EV. En dan is er nog de concurrentie, die niet stilzit. BMW pronkt met vier modellen in de top 20 van Belgische verkopen, terwijl Ford geen enkel model meer in die lijst heeft. Ouch. Maar als er één merk is dat weet hoe je uit een dal klimt, dan is het Ford. Ze hebben de lopende band uitgevonden, verdorie. Een paar nieuwe modellen moeten ze toch ook wel lukken?
Dus, wat staat ons te wachten? Misschien een compacte elektrische hatchback die de Fiesta doet vergeten, of een betaalbare EV die de strijd aangaat met de Dacia Spring en de aankomende Volkswagen ID.1. Misschien een sportieve crossover die de Puma Gen-E naar een hoger niveau tilt. Wat het ook wordt, Ford heeft beloofd dat het komt, en als ze het goed doen, kunnen ze zomaar weer een speler van formaat worden in Europa. Want laten we eerlijk zijn: een wereld zonder een betaalbare, plezierige Ford is als een barbecue zonder worst – het kan, maar het is niet hetzelfde.
Voor wie nu al zin heeft om in de elektrische toekomst te duiken, neem een kijkje op onze marketplace op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/. Hier vind je een rits 100% elektrische auto’s die klaarstaan om je te verrassen. Want waarom wachten op Ford’s comeback als je vandaag al kunt rijden met een stekker?