Chinese indringers bestormen Europese ev-fabrieken

Chinese indringers bestormen Europese ev-fabrieken

19 september 2025

De autowereld verkeert in een flinke deining, nietwaar? Net wanneer je dacht dat de revolutie van elektrische auto’s alleen maar ging om gestroomlijnde Teslas die geruisloos door natgeregende straten glijden en die overpriced Duitse mastodonten die doen alsof ze groen zijn, komen de Chinese horden opzetten om de boel op z’n kop te zetten. En waar doen ze dat? Midden in de glooiende heuvels van Oostenrijk, in de eerbiedwaardige Magna Steyr-fabriek in Graz. Het is alsof de Mongolen een kamp opslaan in Wenen, maar in plaats van ruiters rollen er nu elektrische auto’s van de band.

Laten we beginnen met XPeng. Deze jongens zijn de jonge honden van de Chinese EV-scene, opgericht in 2014 met dromen zo groot als hun ambities voor vliegende auto’s en robots. Ze knabbelen al sinds 2021 aan de randen van Europa, te beginnen in Noorwegen, waar de fjorden en gratis oplaadpunten zorgen voor een zachte landing. Nu hebben ze het geflikt: de eerste XPeng G6 en G9 SUV’s rolden deze maand, op 15 september om precies te zijn, van de Magna-productielijn. Geen gedoe meer met het verschepen van kant-en-klare auto’s over de oceanen en het betalen van torenhoge EU-invoertarieven – tot wel 21,3 procent bovenop de gebruikelijke 10 procent. In plaats daarvan gebruiken ze een slimme truc: semi-knocked-down (SKD) montage, waarbij de auto’s in onderdelen uit China aankomen, in Oostenrijk in elkaar worden geschroefd en voilà, ze zijn Europees gemaakt. Weg met de extra kosten, minder logistieke hoofdpijn, en ineens zien die G6 en G9 modellen – de G6 is een pittige concurrent van de Tesla Model Y met een 800-volt batterij die in 10 minuten van 10 naar 80 procent oplaadt – er nog aantrekkelijker uit. XPeng is al actief in 12 landen, inclusief een recente stap naar het Verenigd Koninkrijk, en ze hebben een R&D-centrum in München om alles aan te passen aan onze kieskeurige smaak. De verkoop is dit jaar verdrievoudigd, met meer dan 8.000 registraties in de eerste helft alleen al. Je zou bijna denken dat de oude garde een beetje begint te zweten.

Maar XPeng is niet de enige die het feestje komt verstoren. Maak kennis met GAC, of Guangzhou Automobile Group als je officieel wilt doen. Deze lui bestaan al sinds 1997, produceerden vorig jaar meer dan 2,5 miljoen voertuigen en zijn niet tevreden met het domineren van de Chinese markt. Nee, ze hebben hun zinnen gezet op Europa met hun Aion-submerk, de elektrische tak die de concurrentie een schok moet geven. Tijdens de IAA Mobility-beurs in München vorige week onthulden ze de Aion V, een compacte SUV die begint bij een brutale €37.000 en een actieradius van 520 kilometer belooft, waarmee je zonder zorgen van Parijs naar Berlijn zoeft. De verkoop start deze maand in Finland, Polen en Portugal, met plannen om tegen 2028 heel Europa te veroveren. En jawel, ook zij sluiten zich aan bij het Magna-feest, klaar om de Aion UT-hatchback en mogelijk de Aion Y te produceren naast de inspanningen van XPeng. Dit alles maakt deel uit van hun “Panyu Action Plan”, een driejarig strijdplan voor wereldwijde overheersing, inclusief het versterken van toeleveringsketens, aftersales-service en zelfs een nieuw onderdelenmagazijn in Nederland tegen volgend jaar. Ze bieden garanties van acht jaar of 160.000 kilometer voor de auto en 200.000 voor de batterij, plus gratis pechhulp door heel Europa. Slimme jongens, die van GAC.

Waarom Oostenrijk, vraag je je af? Nou, de Magna Steyr-fabriek in Graz is geen stoffig schuurtje; het is de geboorteplaats van legendes zoals de Mercedes G-Klasse, die daar al meer dan 40 jaar wordt gemaakt, om nog maar te zwijgen van BMW Z4’s en Toyota Supra’s. Maar de laatste tijd was het er wat stil – Jaguar trok de stekker uit de I-Pace en E-Pace, Fisker ging kopje onder met hun Ocean SUV (waardoor Magna met de gebakken peren zat), en de contracten met BMW en Toyota lopen in 2026 af. De productie kelderde van ruim 105.000 voertuigen in 2023 naar een schamele 71.900 vorig jaar. En daar komen de Chinese redders, die de leegte opvullen met hun SKD-tovenarij. De fabriek heeft een capaciteit van 150.000 tot 200.000 auto’s per jaar, dus er is ruimte voor meer kattenkwaad. De president van Magna is dolenthousiast en noemt het een mijlpaal, en de vicevoorzitter van XPeng ziet het als de basis voor een langdurige verovering.

Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot. De EU strooit met tarieven alsof het confetti is om hun eigen industrie te beschermen – soms wel tot 45 procent – want niets zegt “eerlijk spel” zoals het duurder maken van Chinese EV’s precies nu ze verdomd goed beginnen te worden. Maar deze slimme fabrikanten passen zich sneller aan dan een kameleon in een verffabriek. Lokale productie betekent voldoen aan emissieregels, kortere toeleveringsketens en prijzen die de lokale concurrentie onderbieden zonder de importprijzen. GAC heeft zelfs ontwikkelingscentra in Los Angeles en Milaan om hun aanbod te finetunen, met als doel 500.000 wereldwijde verkopen tegen 2030. XPeng, deels eigendom van Volkswagen, diversifieert met elektrische sedans in het vooruitzicht, allemaal gebouwd in Graz.

Het is een dappere nieuwe wereld, mensen. De Chinezen exporteren niet langer alleen auto’s; ze nestelen zich in het hart van de industrie, maken van potentiële rivalen partners en schudden de status quo door elkaar. Of je nu houdt van het stille gezoem van een EV of gewoon geniet van het zien van de oude autofabrikanten in hun hemd staan, deze invasie is er een om in de gaten te houden. Wie weet, tegen 2028 staat er misschien een Aion of een G9 op je oprit, en vind je die buitenlandse flair helemaal niet erg.

Lezers kunnen ook terecht op onze marketplace waar je elektrische auto’s kan zoeken en kopen (100% elektrisch): https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.