De nieuwe federale regering in België heeft besloten de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybrides (PHEV’s) opnieuw te herzien. Dit is goed nieuws voor de autosector, met name voor zakelijke rijders die nog niet klaar zijn om volledig over te stappen op elektrische voertuigen.
Tot nu toe werden de fiscale voordelen van PHEV’s geleidelijk afgebouwd, met een jaarlijks dalende aftrekbaarheid. Volgens het nieuwe regeerakkoord blijven plug-inhybrides met een CO₂-uitstoot van minder dan 50 g/km echter de komende drie jaar voor 75% fiscaal aftrekbaar. Pas vanaf 2028 zal dit percentage dalen, en dan nog in een veel trager tempo dan oorspronkelijk gepland.
De autosector reageert gemengd op deze beslissing. Sommige merken, zoals Mercedes-Benz Belux, zien dit als een positieve ontwikkeling, aangezien zij een breed aanbod aan PHEV’s hebben, zowel op benzine als diesel, met een aanzienlijke elektrische actieradius. Bastien Van den Moortel, Press Relations Manager bij Mercedes-Benz Belux, noemt het "goed nieuws, gezien de oplossingen die we kunnen bieden aan bestuurders van bedrijfswagens".
Toch zijn er ook kritische geluiden. Kaat Van Severen van Astara Western Europe waarschuwt dat de wijziging opnieuw voor onzekerheid zorgt bij bedrijven en particulieren. De voortdurende aanpassingen in de fiscaliteit maken het moeilijk om langetermijnplannen te maken voor wagenparken.
Koen Claesen van Van Mossel België en Luxemburg ziet de maatregel dan weer als een kans. Hij verwacht dat meer bedrijven hybride voertuigen zullen verkiezen boven volledig elektrische wagens. Dit zou ook kunnen bijdragen aan een betere balans tussen vraag en aanbod op de tweedehandsmarkt, waar hybride voertuigen momenteel populairder zijn bij particulieren dan volledig elektrische auto’s.
Bij Renault Belux heerst er daarentegen bezorgdheid. Zij merken op dat niet duidelijk is of de maatregel van toepassing is op zowel oplaadbare als niet-oplaadbare hybrides, wat het moeilijk maakt om verkoopstrategieën te plannen. Bovendien zou de maatregel de vergroening van het wagenpark kunnen vertragen, terwijl veel bedrijven hierop al hadden ingespeeld op basis van de eerdere fiscale regelgeving.
Toyota en Lexus blijven inzetten op hun multipath-strategie met EV’s, PHEV’s en HEV’s. Ze verwachten dat deze beslissing sommige bedrijven opnieuw naar PHEV’s zal doen kijken, vooral bij compacte modellen waar het aanbod aan volledig elektrische voertuigen nog beperkt is. Kia Belux, met een breed scala aan motorisaties, verwacht flexibel te kunnen inspelen op de uiteenlopende behoeften van klanten.
De fiscale aanpassing biedt dus een tijdelijke adempauze voor plug-inhybrides, die door velen nog steeds worden beschouwd als een waardevolle tussenstap naar een volledig elektrische vloot. Dit geldt met name voor bedrijven en bestuurders die nog niet over de nodige laadinfrastructuur beschikken of voor wie een elektrische wagen niet altijd praktisch is.
De autosector wacht nu op de verdere uitwerking van deze maatregelen in concrete wetgeving om de precieze impact te kunnen beoordelen en hun strategieën hierop af te stemmen.