Het veelzijdige Platform Beyond Vehicle (PBV) van Kia onthuld bij CES.
De nieuwste innovatie van Kia, onthuld tijdens CES, heeft lof gekregen vanwege zijn praktische aanpak te midden van traditioneel opvallende displays. Het Platform Beyond Vehicle (PBV) introduceert een flexibel chassis dat verschillende voertuigtypen kan accommoderen, zowel voor zakelijk als individueel gebruik. Kia voorziet minstens negen verschillende voertuigvarianten met dit aanpasbare platform. Deze PBV's komen over als bescheiden voertuigen - denk aan minibusjes met vlakke voorkanten, minimale uitstulpingen en een opvallend utilitair en vierkantig ontwerp. Hun wielbases kunnen variëren van kort tot lang, met interieurs die zich aanpassen aan specifieke gebruikssituaties. Klanten hebben de vrijheid om diverse zitopstellingen te configureren voor personenvervoer of te kiezen voor maximale laadruimte door stoelen te verwijderen.
In tegenstelling tot veel concepten, beloven de PBV's van Kia daadwerkelijke implementatie, zoals uiteengezet in een uitgebreide meerjarige bedrijfsstrategie. De strategie ontvouwt zich in drie cruciale fasen. De eerste fase introduceert de PV5, een aanpasbare elektrische auto geoptimaliseerd voor diensten zoals aanroepen van voertuigen, bezorging en nutsfuncties. De PV5 fungeert als een softwaregedefinieerde vloot, waarbij elk voertuig naadloos verbonden is met een centrale hub voor navigatie- en bezorggegevens.
De daaropvolgende fasen omvatten de uitbreiding van de PBV-lineup. Deze voertuigen zullen evolueren naar op AI gebaseerde mobiliteitsplatforms die gegevens gebruiken om met gebruikers te communiceren en voortdurende voertuigupdates te waarborgen. De laatste fase voorziet in zeer aanpasbare, op maat gemaakte mobiliteitsoplossingen geïntegreerd in het toekomstige mobiliteitsecosysteem. Hoewel de details nog vaag zijn, omvat het plan voor fase één van de PV5 verschillende varianten zoals Basis, Bestelwagen, Hoge Dak, en Chassis Cabine. Kia plant toekomstige samenwerkingen, waaronder een robotaxi-model ontwikkeld met Motional, een joint venture tussen Aptiv en de moedermaatschappij van Kia, Hyundai.
Fase twee omvat de introductie van twee extra modellen, de PV7 en PV1. De eerste streeft ernaar de grootste PBV te worden, met verbeterde binnenruimte, uitgebreider bereik en geavanceerde functionaliteiten. Ondertussen richt de laatste zich op compacte logistieke transporten, ontworpen voor behendigheid en korte afstanden, en kan zelfs manoeuvreren in beperkte ruimtes met een minimale draaicirkel.