Hyundai Insteroid: De elektrische rebel die geen grap Is

Hyundai Insteroid: De elektrische rebel die geen grap Is

01 april 2025

Het is 1 april 2025, en terwijl de wereld zich schrap zet voor flauwe grappen en nepsnufjes, komt Hyundai doodleuk aanzetten met iets dat je niet met een korreltje zout hoeft te nemen. Maak kennis met de Hyundai Insteroid – een naam die klinkt alsof iemand een Inster en een bodybuilder in een blender heeft gegooid, en het resultaat is even briljant als belachelijk. Dit is geen flauwe 1-aprilstunt, maar een conceptauto die zo uit een videogame lijkt te zijn gerold, klaar om de straten (of circuits) onveilig te maken.

Laten we beginnen met de basis: de Inster. Een keurig, compact elektrisch stadswagentje dat je oma zou kopen om naar de markt te tuffen. Schattig, praktisch, en met een actieradius die je niet halverwege je boodschappen laat staan. Maar Hyundai keek naar dit brave karretje en dacht: “Weet je wat? Dit kan wel een shot adrenaline gebruiken.” En zo werd de Insteroid geboren – een Inster op steroïden, letterlijk en figuurlijk. Het Europese designteam van Hyundai heeft in het geniep zitten knutselen, en het resultaat is een auto die eruitziet alsof hij thuishoort in Rocket League of een driftkampioenschap voor maniakken.

Wat maakt deze jongen zo bijzonder? Nou, alles eigenlijk. De carrosserie is breder dan een bodybuilder na een proteïneshake, met spoilers die zo groot zijn dat je er een picknicktafel op kunt zetten. Luchtinlaten, een diffuser, en een achtervleugel die schreeuwt: “Ik ben hier om te winnen!” Het is alsof Hyundai een brave stadswagen heeft opgepakt, hem een racepak heeft aangetrokken en hem heeft verteld dat hij nu een rallybeest is. En dan die driftmodus – ja, je leest het goed. Dit ding is gemaakt om zijwaarts te gaan, en ik durf te wedden dat het dat met een grijns doet.

Binnenin is het al net zo gestoord. Geen luxe lederen zetels of een infotainmentsysteem om je Spotify-lijst af te spelen – nee, dit is een gestripte cockpit met kuipstoelen, een rolkooi en een digitaal dashboard dat eruitziet alsof het uit een sci-fi film komt. En dan is er nog die “Beat House”-speakerplank achter de bestuurder, die geluidseffecten toevoegt om je rijervaring te pimpen. Want waarom zou je alleen maar rijden als je ook kunt voelen alsof je in een actiefilm zit? Het is alsof Hyundai heeft gezegd: “Laten we dit zo gek maken dat zelfs de meest chagrijnige autohater een glimlach krijgt.”

Maar laten we even serieus worden – of zo serieus als je kunt zijn over een auto die Insteroid heet. Onder de motorkap (of waar die zou zitten bij een EV) blijft het een mysterie. De gewone Inster heeft 116 pk en een bescheiden 46 kWh-accu, maar dit beestje lijkt iets heftigers te verbergen. Hyundai zwijgt in alle talen over de specs, maar als ze het over driftmodus hebben, kun je er donder op zeggen dat er meer power in zit dan in je gemiddelde stofzuiger. Misschien hebben ze stiekem de aandrijflijn van de Ioniq 5 N geleend, met zijn 650 pk en genoeg koppel om een vrachtwagen te versleuren. Wie weet? Wat we wel weten, is dat dit ding van 3 tot 13 april te bewonderen is op de Seoul Mobility Show, en later dit jaar waarschijnlijk ook op de IAA in München. Als ze slim zijn, laten ze ons er zelfs even mee rijden – al is het maar om te bewijzen dat het geen loze belofte is.

Natuurlijk, de Insteroid gaat niet in productie. Dit is geen auto die je bij de dealer zult vinden naast de Tucson of de Kona. Het is een concept, een droom, een middelvinger naar iedereen die denkt dat elektrische auto’s saai zijn. Hyundai wil laten zien dat EV’s niet alleen voor geitenwollensokken-types zijn, maar ook voor mensen die houden van een beetje lol en een hoop lawaai – zelfs als dat lawaai kunstmatig uit een speaker komt. En stiekem is het ook een slimme marketingtruc om de gewone Inster in de kijker te zetten. Want laten we eerlijk zijn: na het zien van dit monster wil je toch minstens even kijken wat zijn brave broertje te bieden heeft.

Vergelijkingen met de Renault 5 Turbo 3E zijn onvermijdelijk. Ook die begon als een gekke conceptcar en eindigde toch in beperkte productie. Dus wie weet? Als genoeg autoliefhebbers gaan zeuren, trekt Hyundai misschien toch de stoute schoenen aan en bouwt ze een paar van deze waanzinnige karretjes. Ik zou het toejuichen, al was het maar om te zien hoe hij het doet tegen die Franse driftkoning. Tot die tijd is de Insteroid een heerlijk stukje autogekte – een bewijs dat Hyundai niet bang is om van het gebaande pad af te wijken en ons allemaal mee te nemen op een wilde rit. Geen 1-aprilgrap, maar een serieuze knipoog naar de toekomst van fun op vier wielen.