Kia EV2 Concept: Een elektrische dreumes met grote dromen

Kia EV2 Concept: Een elektrische dreumes met grote dromen

05 maart 2025

Laten we eerlijk zijn: het elektrische autolandschap begint zo langzamerhand op een overvolle parkeerplaats te lijken, waar elk merk zijn eigen stekkerbak probeert te proppen. Maar Kia, die Zuid-Koreaanse rebellen met een voorliefde voor scherpe lijnen en nog scherpere prijzen, heeft weer iets nieuws uit de mouw geschud. Maak kennis met de Kia EV2 Concept – een compacte crossover die belooft je verder te brengen dan je portemonnee zou vermoeden. En als we de geruchten mogen geloven, komt dit kleintje met een range waar menig concurrent een nat pak van krijgt.

Een Klein Beest met Grote Plannen

Kia hield onlangs zijn jaarlijkse "EV Days" – een soort elektrische hoogmis waar ze hun nieuwste speeltjes aan de wereld tonen – en de EV2 Concept stal de show. Officieel nog een concept, maar laten we niet naïef zijn: dit ding is zo goed als klaar voor de productielijn. Met een lengte van 4 meter past hij netjes in het B-segment, dat bruisende slagveld waar de Citroën ëC3, Fiat Grande Panda en Renault 4 E-Tech elkaar al de tent uit vechten. Maar waar die rivalen allemaal een tikje stoer doen met hun hoge poten, kiest Kia voor een iets subtielere aanpak. Denk aan een liefdesbaby van de EV3, een Jeep Avenger en – hou je vast – de Smart #5. Jawel, dit is een crossover met persoonlijkheid.

Visueel is het een typische Kia: strakke lijnen, een snufje ‘Opposites United’-designfilosofie en een voorkant die eruitziet alsof hij je uitdaagt om hem dwars te zitten. De deuren die achterstevoren opengaan? Die halen de productieversie waarschijnlijk niet, maar ze geven wel aan dat Kia durft te dromen. Binnenin is het futuristisch en minimalistisch, met verschuifbare banken die je doen afvragen of ze een auto of een loungebar hebben ontworpen. Realistisch gezien wordt dat interieur nog wat afgezwakt, maar het belooft hoe dan ook een frisse wind in het compacte EV-segment.

Techniek: Simpel, Slim en Verdomd Ver

Over naar de sappige details – of beter gezegd, het gebrek daaraan, want Kia houdt de lippen nog stijf op elkaar. Maar tussen de regels door kunnen we al wat puzzelstukjes leggen. De EV2 rolt op een ingekorte versie van het platform dat zijn grotere broer, de EV3, ook gebruikt. Voorwielaandrijving is standaard, met een kans op vierwielaandrijving voor wie wat extra grip wil. Qua batterijen lijkt Kia te kiezen voor dezelfde accu’s als de EV3: een 55 kWh-pakket (netto) voor de instapper en een 78 kWh-versie voor wie verder wil. En hier wordt het interessant: met die grotere accu zou de EV2 zomaar eens 600 kilometer range kunnen halen. Dat is geen tikfout – zeshonderd kilometer! Ter vergelijking: de Mini’s, Citroëns en Renaults in dit segment komen niet eens in de buurt. Dit is een dreumes die zich gedraagt als een langeafstandsloper.

Prijs en Planning: Kia’s Troefkaart

Natuurlijk, al dat moois betekent niets als het onbetaalbaar is. Maar ook hier lijkt Kia zijn huiswerk te hebben gedaan. Hoewel de officiële prijs nog niet vastligt, fluisteren bronnen over een instapprijs rond de 30.000 euro – of zelfs lager, als ze echt de markt willen opschudden. Eind 2025 krijgen we het productiemodel te zien, met een Europese lancering in 2026. Dat geeft je nog even de tijd om te sparen, of om je huidige benzineslurper de deur uit te doen.

De Concurrentie Mag Zich Zorgen Maken

Laten we het niet mooier maken dan het is: het B-segment is een slangenkuil. Maar Kia heeft met de EV2 een troef in handen die zowel praktisch als verleidelijk is. Een range van 600 kilometer in een betaalbare crossover? Dat is het soort praat dat de gevestigde orde nerveus maakt. Als ze dit waarmaken – en gezien Kia’s recente staat van dienst durf ik daar een pint op te verwedden – dan staat de concurrentie straks met lege handen. De EV2 Concept is niet zomaar een auto; het is een statement. En ik kan niet wachten om te zien hoe hij het asfalt gaat veroveren.