Ktm x-bow: van Oostenrijks beest naar Belgisch avontuur

Ktm x-bow: van Oostenrijks beest naar Belgisch avontuur

27 augustus 2025

Ah, de KTM X-Bow. Wat een machine. Niet zomaar een auto, nee, dit is een beest dat eruitziet alsof het uit een stripverhaal is gerukt, met een carbon monocoque die lichter is dan je gemiddelde boodschappentas en een Audi-motor die gromt als een hongerige beer. Geboren in 2008, als de eerste vierwieler van het Oostenrijkse KTM – die lui die normaal motorfietsen bouwen die je doen vergeten dat je benen hebt. Ze sloegen de handen ineen met Dallara voor het chassis en Audi voor de krachtbron, en het resultaat? Een open sportwagen zonder dak, zonder voorruit, zonder compromissen. Je zit erin als een piloot in een Formule 1-wagen die de pitstraat is vergeten, en met 330 pk onder de kap schiet je van nul naar honderd in minder dan vier seconden. Vergeet airco of een fatsoenlijk dashboard; dit ding is puur, rauw en ontzettend verslavend.

Laten we even terugspoelen naar hoe dit allemaal begon. KTM, bekend van hun crossmotoren die modder eten voor ontbijt, besloot dat ze ook de autowereld wilden veroveren. De X-Bow was hun debuut, een ultra-lichte raket van amper 800 kilo, ontworpen om circuits te verslinden. Geen ABS, geen traction control – gewoon jij, de weg en een hoop adrenaline. Door de jaren heen evolueerde het beestje: van de basisversie met een 2.0-liter turbo tot de GT-XR, een monster met 493 pk dat straatlegaal is maar voelt alsof het thuishoort op een racebaan. Ze bouwden varianten voor de weg, voor off-road avonturen en zelfs voor GT2-racen. Het is het soort auto waar je in stapt en denkt: waarom zou ik ooit nog een saaie sedan willen? Maar goed, in de echte wereld is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Helm op, want zonder voorruit krijg je een gezicht vol vliegen bij elke rit boven de 80.

En nu het grote nieuws: dit Oostenrijkse icoon is in Belgische handen gevallen. Jawel, KTM heeft zijn autotak verkocht aan een groep investeerders geleid door de familie De Mevius – die schatrijke brouwersfamilie die weet hoe je een feestje bouwt. Ze hebben hun fortuin gemaakt met bier, maar nu stappen ze in de snelle wereld van sportwagens. KTM zelf? Die focussen zich weer op motoren, want laten we eerlijk zijn, de laatste tijd rommelde het financieel een beetje bij de Oostenrijkers. De overname moet nog groen licht krijgen van de autoriteiten, maar als het doorgaat, belooft het spannend te worden. De Belgen willen de lijn uitbreiden: meer straatvriendelijke modellen, extreme off-road versies en wie weet wat nog meer. Misschien een X-Bow met een koelkast voor hun eigen brouwsel? Het bedrijf krijgt waarschijnlijk een nieuwe naam, want het KTM-label blijft bij de motoren. Maar de X-Bow leeft door, en dat is goed nieuws voor iedereen die houdt van auto's die je laten grijnzen als een idioot.

Wat maakt de X-Bow zo speciaal? Het is niet alleen de snelheid – hoewel die 493 pk in de GT-XR je nekspieren test als geen ander. Nee, het is de puurheid. Geen elektronische hulpmiddelen die je handje vasthouden; dit ding bijt terug als je niet oplet. Op het circuit is het een wapen, op de open weg een avontuur. En met die lichte constructie voelt elke bocht aan als een achtbaanrit. Natuurlijk, het is niet voor iedereen – als je een comfortabele cruiser zoekt, koop dan een minivan. Maar voor de echte liefhebbers? Dit is het spul waar dromen van gemaakt zijn.

Dus, terwijl de X-Bow een nieuw hoofdstuk begint onder Belgische vlag, kunnen we alleen maar hopen dat ze de waanzin behouden. Meer modellen, meer pk's, meer lol. Wie weet, misschien zien we binnenkort een versie die bier spuit uit de uitlaat. Tot die tijd blijft het een legende op wielen.

Voor wie na al dit benzinegeweld zin krijgt in iets groeners: de lezers kunnen ook terecht op onze marketplace waar je elektrische auto's kan zoeken en kopen (100% elektrisch). https://volty.be/nl/buy/cars/overview/