De grote vlucht van Luca de Meo: Renault’s redder ruilt auto’s voor Gucci-tasjes

De grote vlucht van Luca de Meo: Renault’s redder ruilt auto’s voor Gucci-tasjes

18 juni 2025

De autowereld is in rep en roer, en niet omdat er weer een nieuwe SUV is gelanceerd die eruitziet als een magnetron op wielen. Nee, dit is groot nieuws, het soort dat je doet verslikken in je ochtendkoffie. Luca de Meo, de man die Renault uit het moeras trok, heeft zijn diamantvormige badge ingeleverd en vertrekt naar – hou je vast – de wereld van haute couture. Ja, je leest het goed: de Italiaanse maestro die Renault weer sexy maakte, gaat nu proberen Gucci en Yves Saint Laurent te redden bij het Franse luxemerk Kering. Dit is geen carrièreswitch, dit is een sprong van een rijdende Formule 1-wagen naar een catwalk vol glitter en glamour.

Laten we even terugspoelen. Luca de Meo is niet zomaar een CEO. Deze man is een legende in de autobranche, een soort Italiaanse tovenaar met een CV zo lang als een file op de E40. Hij begon zijn carrière bij Renault in 1992, toen de meeste van ons nog cassettebandjes terugspoelden met een potlood. Daarna hopte hij van Toyota naar Fiat, waar hij de iconische Fiat 500 nieuw leven inblies – een auto die zo charmant is dat je hem bijna een knuffel wilt geven. Vervolgens zwaaide hij de scepter bij Volkswagen en later bij Seat, waar hij het Spaanse merk uit de vergeetput haalde en het hipper maakte dan een hipsterbar in Antwerpen. In 2020 keerde hij terug naar Renault, waar het bedrijf op dat moment financieel zo wankel was dat het leek alsof het elk moment kon omvallen.

En wat deed De Meo? Hij rolde zijn mouwen op, gooide een plan op tafel dat ‘Renaulution’ heette (ja, echt, zo noemde hij het), en begon te sleutelen. Renault verloor destijds 22 miljoen euro per dag – per dag! – maar onder zijn leiding werd het bedrijf weer gezond. Hij stuurde de productie terug naar Frankrijk, gaf de elektrische auto’s een flinke duw in de rug met modellen zoals de Mégane E-Tech en de waanzinnig coole Renault 5 E-Tech, en blies het sportieve Alpine-merk nieuw leven in. Alpine ging van een niche-speler met één schattig sportwagentje naar een volwaardig luxemerk met elektrische ambities. Zelfs Dacia, Renault’s budgetmerk, werd onder De Meo nog succesvoller, met de Duster die overal in Europa als warme broodjes over de toonbank ging.

Maar het ging niet alleen om auto’s. De Meo was een visionair. Hij herstelde de wankele relatie met Nissan, trok Renault resoluut uit Rusland na de invasie in Oekraïne, en lobbyde als voorzitter van de Europese autofabrikantenvereniging ACEA voor meer tijd om over te schakelen naar elektrische auto’s. Hij was niet bang om de EU te vertellen dat hun plannen om verbrandingsmotoren in 2035 te verbieden een tikkeltje ambitieus waren. “Een revolutie voor de rijken,” noemde hij de elektrische transitie ooit, en je kon hem geen ongelijk geven. Onder zijn leiding werd Renault een merk dat niet alleen overleefde, maar floreerde in een tijd waarin de auto-industrie sneller verandert dan het weer in België.

En dan, op een rustige zondagavond in juni 2025, dropt Renault de bom: Luca de Meo stapt op. Niet om bij een andere autofabrikant te beginnen, niet om een eigen merk te lanceren, maar om CEO te worden van Kering, een bedrijf dat handelt in luxehandtassen, designerjurken en zonnebrillen die meer kosten dan een tweedehands Renault Clio. Het nieuws lekte via de Franse krant Le Figaro, en Renault had geen andere keuze dan het te bevestigen. De Meo zal zijn bureau leeghalen op 14 juli en de dag erna beginnen aan zijn nieuwe avontuur in de modewereld. Het is alsof Max Verstappen ineens aankondigt dat hij gaat tapdansen op Broadway.

Waarom doet hij dit? Volgens De Meo zelf is de klus bij Renault geklaard. “We hebben in minder dan vijf jaar bereikt wat velen onmogelijk achtten,” zei hij in een persbericht dat even emotioneel was als een Italiaanse opera. “De resultaten zijn de beste in onze geschiedenis. Het is tijd om het stokje door te geven.” En eerlijk is eerlijk: hij laat Renault achter in een veel betere staat dan hij het aantrof. Het bedrijf heeft een strategisch plan klaarliggen, een reeks nieuwe modellen in de pijplijn, en een managementteam dat klaar is om de ‘Renaulution’ voort te zetten. Maar toch, de autowereld voelt een beetje als een kind dat net te horen heeft gekregen dat papa het huis verlaat.

Wat betekent dit voor Renault? De zoektocht naar een nieuwe CEO is al begonnen, en de Raad van Bestuur heeft vertrouwen in het huidige team om de boel draaiende te houden. Maar laten we eerlijk zijn: iemand met de flair, het charisma en de visie van De Meo vinden is als zoeken naar een betaalbare elektrische auto met een actieradius van 500 kilometer – het bestaat, maar het is verdomd moeilijk te vinden. En dan is er nog de vraag wat De Meo gaat doen bij Kering. Gucci, het paradepaardje van het concern, kampt al jaren met tegenvallende resultaten. Kan een man die gewend is om auto’s te bouwen de modewereld veroveren? Of is dit een sprong te ver, zelfs voor iemand met De Meo’s talent?

Eén ding is zeker: de autowereld zal nooit meer dezelfde zijn zonder Luca de Meo. Hij was een man die niet alleen auto’s bouwde, maar ook dromen. Van de retro-chique Renault 5 tot de sportieve Alpine A290, zijn nalatenschap rijdt nog jaren rond op onze wegen. En wie weet, misschien zien we hem ooit terug – achter het stuur van een elektrische Gucci-cabriolet, wie zal het zeggen?

Voor wie nu geïnspireerd is om zelf in een elektrische Renault te stappen, of een andere EV die de toekomst vormt, neem een kijkje op onze marketplace. Bij Volty vind je een breed aanbod aan elektrische auto’s om te zoeken en te kopen. Surf naar https://volty.be/nl/buy/cars/overview/ en ontdek jouw droomwagen!