Stel je voor: je bent Mercedes-Benz, de grootmeester van luxe vierwielers, en je hebt een paar jaar geleden met veel bombarie je elektrische toekomst uit de doeken gedaan. EQ dit, EQ dat – een hele parade van glimmende stroomvreters met namen die klinken alsof ze uit een sciencefictionfilm komen. Maar nu, anno 2025, trekt Stuttgart de handrem aan en gooit het roer om. De aparte EQ-namen gaan de prullenbak in, en in plaats daarvan krijgen we… wacht even… normale Mercedes-namen met een elektrisch tintje. Hou je vast, want dit is een verhaal vol drama, logica en een snufje Duitse eigenwijsheid.
Laten we even terugspoelen. Een paar jaar geleden was Mercedes vol gas gegaan met hun EQ-strategie. We kregen de EQE, de EQS, en een hele rits SUV’s met die twee hippe letters voorop. Het idee was simpel: elektrische auto’s moesten zich onderscheiden, een eigen identiteit krijgen. Klinkt logisch, toch? Maar de wereld draait door, de markt sputtert, en ineens blijkt die transitie naar volledig elektrisch rijden niet zo’n sprint te zijn als ze hoopten – eerder een marathon met een paar fikse heuvels. En dus, in een move die zowel briljant als hilarisch praktisch is, zegt Mercedes: “Weet je wat? We stoppen met dat EQ-gedoe. Laten we het simpel houden.”
Vanaf nu krijgen de elektrische modellen een bescheiden toevoeging achter hun naam: EQ Technology. Dat is het. Geen aparte submerken meer, geen futuristische naampjes die je tong in de knoop leggen. Neem de nieuwe CLA, bijvoorbeeld. De volledig elektrische versie heet straks gewoon CLA met EQ Technology. Hybrides krijgen EQ Hybrid Technology. Het is zo rechttoe rechtaan dat je bijna zou denken dat een nuchtere ingenieur het bedacht heeft na een lange dag sleutelen. En eerlijk? Het werkt. Want laten we wel wezen: als je een Mercedes koopt, wil je een Mercedes, geen spaceship met een stekker.
Maar er zit meer achter deze ommezwaai. Kijk naar de verkoopcijfers en je snapt het plaatje. Vorig jaar verkocht Mercedes in Europa slechts 12.391 EQE’s – een daling van 21% ten opzichte van het jaar ervoor. Ondertussen ging de good old E-Klasse met verbrandingsmotor als een raket: 45.772 stuks, een stijging van 32%. De boodschap is duidelijk: de klanten willen nog steeds die vertrouwde Mercedes-smaak, maar dan met een stekker als optie. En waarom zou je dan moeilijk doen met een apart EQ-gamma als je gewoon alles onder één dak kunt houden? De toekomstige E-Klasse, die in 2027 komt, zou bijvoorbeeld zowel benzine- als elektromotoren kunnen krijgen. De elektrische versie? Gewoon een E met EQ Technology. Briljant simpel.
En dan hebben we nog de G-Klasse, die stoere ouwe rakker die zelfs in de modder nog klasse uitstraalt. Die elektrische variant heet al G 580 met EQ Technology – geen EQG, zoals je misschien zou verwachten. Hetzelfde geldt voor de T-Klasse en V-Klasse: elektro-opties zonder poespas. Zelfs de EQA en EQB lijken zo dicht bij hun benzinebroertjes GLA en GLB dat je je afvraagt waarom ze überhaupt aparte namen kregen. Mercedes heeft het eindelijk door: de klant wil keuze, geen verwarring.
Natuurlijk kunnen we het niet laten om even te vergelijken met de buren. BMW zit nog te broeden op namen voor hun Neue Klasse, en Audi heeft net hun eigen naamchaos opgelost door af te stappen van rare cijfertrucjes. Mercedes lijkt hier de verstandigste van het stel: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ze gooien het EQ-label niet volledig overboord – het blijft nog even hangen bij de huidige modellen – maar de boodschap is helder: elektrische auto’s zijn geen uitzondering meer, ze zijn de norm. En die norm verdient een naam die past bij de ster op de grille.
Dus, wat leren we hiervan? Mercedes bewijst dat zelfs een reus met een dikke portemonnee kan omkeren en zeggen: “Oké, misschien waren we iets te enthousiast.” Het is een zeldzaam moment van zelfreflectie in een industrie die vaak blind vooruit dendert. En stiekem is het ook wel een beetje grappig – al die hippe EQ-marketing van een paar jaar geleden, nu ingeruild voor een aanpak die zo nuchter is dat je er bijna een Bratwurst bij wilt bestellen. Voor ons autoliefhebbers is het goed nieuws: meer keuze, minder gedoe, en een Mercedes die gewoon een Mercedes blijft – met of zonder stekker. Nu alleen nog even afwachten of ze die elektromotoren een beetje pit kunnen geven. Dat zou pas echt een kunststukje zijn!