Mercedes' batterijdoorbraak die de nachtmerrie van lange ritten kan stoppen

Mercedes' batterijdoorbraak die de nachtmerrie van lange ritten kan stoppen

17 september 2025

Mijn hemel, als er één ding is dat een veelbelovende elektrische auto verandert in een rijdende zenuwinzinking, dan is het wel de actieradius. Je vertrekt met het idee dat je James Bond bent in een gadget-gevulde Aston Martin, maar voor je het weet ben je als een paranoïde eekhoorn op zoek naar het volgende laadstation. Hou je stekker maar vast, want Mercedes heeft zojuist iets geflikt dat elektrische auto’s eindelijk kan laten aanvoelen als echte wagens, in plaats van veredelde golfkarretjes met grootheidswaanzin.

Het gebeurde echt: een Mercedes EQS, zo’n gestroomlijnde brok Duits vernuft, tufte van het autobahn-hart van Stuttgart helemaal naar de kille kust van Malmö in Zweden. Dat is 1.205 kilometer op één enkele lading, mensen. En toen hij tot stilstand kwam, hijgde hij niet naar elektronen zoals een marathonloper aan de finish. Nee, hij had nog 137 kilometer over. Over! Alsof hij nog even warmdraaide voor een ritje naar de supermarkt.

Het geheime wapen hier is geen toverdrank gebrouwen in een Beiers kasteel. Het is een solid-state batterij, het soort technologie dat klinkt alsof het thuishoort in een sciencefictionroman, maar blijkbaar echt genoeg is om elke andere autofabrikant in zijn hemd te zetten. Vergeet die slappe vloeibare elektrolyten in je standaard lithium-ion pakketten – deze gebruiken een vaste stof. Het is alsof je een lekkende emmer inruilt voor een vesting. Hogere energiedichtheid betekent meer kracht in minder ruimte, dus je auto lijkt niet alsof hij een kleine koelkast onder de vloer smokkelt. Hij kan extreme temperaturen aan zonder een scène te schoppen, slijt langzamer dan de beloftes van een politicus en – cruciaal – heeft geen zin om bij het minste of geringste in vlammen op te gaan.

Mercedes heeft dit niet in een garage in elkaar geflanst; ze sloegen de handen ineen met knappe koppen van Factorial Energy in de VS en hun eigen AMG High Performance Powertrains-team. De test was geen laboratoriumdansje – het was een echte rit dwars door Europa, eind augustus, met een EQS die amper was aangepast, afgezien van de batterijwissel. Geen idee of ze regenbuien ontweken of vrachtwagens op de hielen zaten, maar het punt is: dit ding legde de afstand af zonder een kik te geven.

Natuurlijk is het niet allemaal champagne en vuurwerk. Solid-state batterijen zijn lastiger in massa te produceren dan een fatsoenlijke kop thee, en ze zijn duurder dan een kentekenplaat met ‘EVRULZ’ erop. Maar als Mercedes dit tegen het einde van het decennium voor elkaar krijgt, zoals ze brutaal beweren, dan is het vaarwel actieradius-angst. Stel je voor: roadtrips waarbij het enige drama draait om de afspeellijst, niet om de vraag of je het volgende stopcontact haalt. Elektrische auto’s zouden eindelijk het domein van echte autoliefhebbers kunnen binnendringen, en lange ritten veranderen van een gedoe in een genot.

Het is het soort sprong dat je je afvraagt waarom we zo lang met de oude technologie hebben gesukkeld. Mercedes, sluwe vossen – jullie hebben zojuist de kaart van wat mogelijk is opnieuw getekend. Als de rest van de industrie nu eens ophield met treuzelen en mee ging doen aan het feest.

En terwijl je nadenkt over de toekomst van autorijden, waarom niet even een kijkje nemen op onze marktplaats waar je 100% elektrische auto’s kunt zoeken en kopen? Bekijk het op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.