Mitsubishi’s Belgische comeback: suv’s, elektriciteit en een snufje japans drama

Mitsubishi’s Belgische comeback: suv’s, elektriciteit en een snufje japans drama

01 augustus 2025

De automobielwereld is een soapopera met vier wielen, en Mitsubishi heeft zojuist een nieuwe aflevering toegevoegd aan het Belgische script. Na een paar jaar van afwezigheid, waarin het merk zich leek te verschuilen in de coulissen van Europa, stormt het nu weer het podium op. En hoe! Met een vloot van vier SUV’s, een scheut elektrificatie en een wereldpremière in Brussel, is Mitsubishi klaar om de Belgische wegen opnieuw te veroveren. Maar is deze comeback een triomfantelijke terugkeer of een wanhopige poging om relevant te blijven? Laten we de motorkap opentrekken en kijken wat hier gaande is.

Een paar jaar geleden leek Mitsubishi’s Europese avontuur voorbij. In 2020 kondigde het merk aan dat het de stekker – figuurlijk dan – uit ons continent zou trekken. Te hoge kosten, te strenge regels en een markt die sneller verandert dan een Formule 1-auto tijdens een pitstop. De Belgische dealers, ooit bruisend van Outlanders en Lancers, werden stil. Maar zoals in elke goede soap was dit niet het einde. Mitsubishi bleef stiekem actief in landen als Nederland, waar het zijn Europese hoofdkwartier heeft, en nu is het klaar om België opnieuw te omarmen. Vanaf het vierde kwartaal van 2025, net op tijd voor het Autosalon van Brussel in januari 2026, zullen er weer nieuwe Mitsubishi’s over onze wegen zoeven.

Wat staat er op het menu? Vier SUV’s, want laten we eerlijk zijn: als je tegenwoordig geen SUV bouwt, mag je niet meespelen in de autowereld. De line-up bestaat uit de ASX, de Grandis, de Outlander en de Eclipse Cross. Maar voordat je denkt dat Mitsubishi met een revolutionair nieuw gamma komt, moet ik je even uit die droom helpen. De ASX is in feite een Renault Captur met een Japans logo, en de Grandis is een vermomde Renault Symbioz. De Outlander, een oude bekende, komt uitsluitend als plug-inhybride met een indrukwekkende elektrische actieradius van 86 kilometer dankzij een 22,7 kWh-batterij en een systeemvermogen van 302 pk. Maar de ster van de show is de volledig elektrische Eclipse Cross, die op 17 september 2025 in Brussel zijn wereldpremière beleeft. Mitsubishi belooft dat deze SUV meer “eigen” designelementen krijgt, zoals de grille van de Outlander PHEV, maar laten we niet vergeten dat ook deze op een Renault-Nissan-platform staat. Het is een beetje alsof je een sushi-burrito serveert: Japans vanbuiten, maar met een Franse twist vanbinnen.

Waarom deze comeback? Mitsubishi’s Europese CEO, Frank Krol, noemt België de zesde grootste automarkt van Europa, dus het is een logische stap. Maar laten we eerlijk zijn: dit is ook een strategische move in een wereld waar elektrificatie de scepter zwaait. Mitsubishi heeft een voorsprong op het gebied van plug-inhybrides – de Outlander PHEV was ooit een pionier – en wil die troef nu uitspelen. De Eclipse Cross, 100% elektrisch, is hun ticket naar de toekomst. Toch voelt het alsof Mitsubishi een inhaalslag maakt. Terwijl concurrenten als Toyota en Hyundai al jaren vol gas gaan met hybrides en EV’s, heeft Mitsubishi een paar jaar op de reservebank gezeten. En dan is er nog de kwestie van de dealers. Geen nationale invoerder meer, zoals Beherman vroeger, maar een netwerk aangestuurd door Mitsubishi Motor Sales Nederland. Of dat soepel zal lopen, is nog even afwachten.

Maar laten we niet te cynisch zijn. Mitsubishi’s terugkeer heeft iets charmants. Het is als een oude rockband die na jaren stilte plots een comeback-tour aankondigt. De Outlander PHEV is een solide speler, de Eclipse Cross klinkt veelbelovend, en wie weet wat er nog in de pijplijn zit. Er gaan geruchten over een Mitsubishi-versie van de nieuwe Renault Clio, en Krol droomt zelfs van Europese versies van Japanse kei-cars – die kleine, schattige autootjes die in Japan een cultstatus hebben. Of dat realistisch is in een Europa dat geobsedeerd is door SUV’s en veiligheidseisen, is een ander verhaal. Voorlopig blijft Mitsubishi’s focus op geëlektrificeerde SUV’s, en dat is waarschijnlijk een slimme zet.

Is deze comeback een gamechanger? Waarschijnlijk niet. Mitsubishi speelt leentjebuur bij Renault, en de “eigen” modellen waar ze over praten, zijn nog ver weg. Maar in een wereld waar elke constructeur vecht om een stukje van de elektrische taart, verdient Mitsubishi een applausje voor het lef om weer mee te doen. De Eclipse Cross zou wel eens een verrassing kunnen zijn, en de Outlander PHEV blijft een betrouwbare keuze voor wie niet klaar is om volledig elektrisch te gaan. Dus, België, maak je klaar: Mitsubishi is terug, en ze brengen een beetje Japans drama mee.

Voor wie klaar is om de elektrische revolutie te omarmen, kan je terecht op onze marketplace waar je 100% elektrische auto’s kan zoeken en kopen: https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.