Goedkope elektro-revolutie: Ford's nieuwe platform gaat de wereld veroveren

Goedkope elektro-revolutie: Ford's nieuwe platform gaat de wereld veroveren

17 augustus 2025

Laten we het hebben over Ford. Ja, dat Amerikaanse merk dat ooit de wereld op wielen zette met de Model T. Nu proberen ze het trucje opnieuw, maar dan met elektro-auto’s. En niet zomaar een paar elektrische speeltjes, nee, een compleet nieuw platform dat ze zelf een “Model T-moment” noemen. Klinkt als een flinke scheut grootspraak, maar als je hoort wat ze van plan zijn, begin je te denken: misschien hebben ze wel een punt.

Ford heeft het niet makkelijk gehad in de elektrische jungle. De Mustang Mach-E? Geweldige bak, maar met een prijskaartje dat je portemonnee laat huilen en een naam die puristen doet knarsetanden. De Capri en Explorer? Prima wagens, maar ze leunen op Volkswagens MEB-platform, wat toch een beetje voelt alsof je je huiswerk van de buurman kopieert. En de e-Tourneo Courier en Puma Gen-E? Leuk, maar die hadden we jaren geleden al willen zien. Kortom, Ford leek een beetje de weg kwijt in EV-land. Maar nu, eindelijk, lijkt er licht aan het einde van de tunnel. En dat licht komt uit Amerika, waar anders?

Het nieuwe “Ford Universal EV Platform” is de grote hoop van het merk. Dit is geen halfslachtige poging, maar een serieuze sprong voorwaarts. De belofte? Auto’s die 40 procent sneller gebouwd worden, met 20 procent minder onderdelen. Minder onderdelen betekent minder gedoe, minder kosten en, belangrijker, goedkopere auto’s. Hoe doen ze dat? Door slimme productietrucs, zoals drie parallelle productielijnen die op het einde samenkomen, in plaats van één lange, trage lopende band. En dan is er nog het accupakket, dat niet alleen deel uitmaakt van de chassisstructuur, maar ook een deel van de kabelboom overneemt. Dat is het soort slimme engineering waar je een beetje warm van wordt.

Ford bouwt deze elektrische dromen in hun eigen achtertuin: accu’s in Michigan, auto’s in Louisiana. En het eerste wapenfeit? Een elektrische pick-up met een prijskaartje van maximaal 30.000 dollar, klaar voor de showroom in 2027. Voor de Amerikanen is dat een natte droom – een betaalbare, stoere truck die op stroom rijdt. Maar wij Europeanen kijken naar zo’n pick-up en denken: “Leuk, maar waar laat ik dat gevaarte in mijn smalle parkeergarage?” Gelukkig heeft Ford meer in petto. Dit platform is “universeel”, wat betekent dat het niet alleen voor pick-ups is, maar ook voor SUV’s, crossovers en wie weet wat nog meer. En laten we eerlijk zijn: een merk dat vijf miljard dollar pompt in een platform en fabrieksombouw, gaat heus niet alleen de VS bedienen. Europa, we komen eraan.

Maar er is een addertje onder het gras. Ford’s baas, Jim Farley, is niet bepaald blij met de plannen van de nieuwe Amerikaanse regering. Importheffingen van 25 procent op spul uit Canada en Mexico? Dat is een nachtmerrie voor een bedrijf dat in een mondiale race zit. Volgens Farley kunnen die heffingen de auto-industrie “verwoesten”, met prijsstijgingen van gemiddeld 3.000 dollar per auto. En raad eens wie dat mag betalen? Juist, wij, de consumenten. Chaos en kosten, noemt hij het. En als zelfs 90 procent van hun staal uit de VS komt, maar toeleveranciers toch duurder worden door internationale handel, dan weet je dat het ingewikkeld wordt.

Toch is dit nieuwe platform een gouden kans. Goedkopere elektrische auto’s die sneller gebouwd worden, met minder onderdelen en een stevige Amerikaanse stempel? Dat klinkt als een recept voor succes. En als Ford het slim speelt, zien we straks betaalbare EV’s in Europa die niet alleen praktisch zijn, maar ook een beetje cool. Want laten we eerlijk zijn: wie wil er nu niet een elektrische Ford die eruitziet als een Mustang, rijdt als een droom en je bankrekening niet sloopt?

Voor wie nu al zin heeft om in een elektrische bolide te stappen, check onze marketplace op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/. Hier vind je een rits 100% elektrische auto’s die klaarstaan om jouw garage te veroveren.