De nieuwe Audi Q3: Een SUV met een kinky knipoog

De nieuwe Audi Q3: Een SUV met een kinky knipoog

14 juni 2025

De wereld van auto’s is een circus, en Audi staat weer klaar om de piste te betreden met de derde generatie van hun Q3. Binnen een paar dagen, om precies te zijn op 16 juni, trekt het merk met de vier ringen het doek van hun nieuwste SUV. Maar zoals altijd bij Audi, proberen ze ons eerst te teasen met wat vage foto’s en halve hints, alsof ze een spannende striptease opvoeren. Alleen, verrassing: de koplamp die ze ons lieten zien, is niet eens de echte! Wat is dit voor listige onzin, Audi? Laten we duiken in wat we wél weten over deze nieuwkomer, en waarom hij misschien toch de moeite waard is.

De Q3 is al jaren een publiekslieveling. Met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren is dit geen muurbloempje dat stilletjes in de hoek van de showroom staat. Nee, dit is een compacte SUV die eruitziet als een bodybuilder in een strak pak: stoer, maar verfijnd. De nieuwe generatie belooft dat succes voort te zetten, maar dan met een flinke scheut moderniteit. Wat meteen opvalt – of nou ja, wat we dénken dat opvalt – is het design. Audi heeft het over een “nieuw ontwerp” en “digitale innovatie”, wat in mensentaal betekent: het ding ziet er strak uit en zit vol met schermpjes die je meer afleiden dan je navigatie ooit zal doen.

Laten we het hebben over die koplampen, want daar begon de verwarring. De teasers toonden een setje koplampen dat eruitzag als iets wat je op een elektrische Audi zou verwachten, met een gespleten design à la de Q6 e-tron. Je weet wel, die hippe trend waarbij de verlichting eruitziet alsof iemand de lampen met een bijl in tweeën heeft gehakt. Maar toen kwam de plottwist: dat is niet de echte koplamp! De echte deal is nog een mysterie, maar spionagefoto’s – want ja, er zijn altijd lui met telelenzen die in de bosjes rond Ingolstadt liggen – suggereren dat de Q3 toch gespleten koplampen krijgt, net als zijn elektrische broertjes. En niet alleen vooraan: ook de achterlichten zouden in tweeën zijn gesneden, een trucje dat we al zagen bij de nieuwe A6. Het lijkt erop dat Audi’s ontwerpers een fetisj hebben ontwikkeld voor gespleten lichtunits. Kinky, maar ik snap het wel.

Onderhuids staat de Q3 op het MQB Evo-platform, een soort technisch Lego-blok dat ook de basis vormt voor de Audi A3 en de Volkswagen Tiguan. Dat betekent dat we waarschijnlijk een hele rits motoren krijgen, van brave benzines tot een plug-in hybride voor de milieubewuste lease-rijder die toch af en toe een uitlaat wil horen pruttelen. Verwacht geen brullende vijfcilinder RS Q3, hoe graag we die ook terug zouden zien. De tijd van die waanzinnige krachtpatser lijkt voorbij, al hoop ik stiekem dat Audi ons verrast. Een hybride met een beetje pit zou alvast een leuke middenweg zijn.

Qua looks lijkt de Q3 een mix te worden van alles wat Audi de laatste jaren heeft uitgevreten. De grille zal ongetwijfeld groot genoeg zijn om een kleine planeet te verorberen, en de lijnen worden scherper dan een vers geslepen koksmes. Maar laten we eerlijk zijn: Audi’s designs onder de vertrekkende designbaas Marc Lichte waren soms een beetje als een Hollywood-blockbuster – veel spektakel, maar weinig ziel. Gelukkig zwaait Massimo Frascella straks de scepter over Audi’s designafdeling, al moeten we nog een paar jaar wachten voor zijn invloed echt zichtbaar wordt. Tot die tijd krijgen we een Q3 die eruitziet als een kruising tussen een A5 en een Q6 e-tron, met een snufje “we proberen iets nieuws, maar niet té nieuw”.

Wat de binnenkant betreft, verwacht ik een cockpit die eruitziet als de brug van een ruimteschip. Audi’s interieurs zijn tegenwoordig een parade van touchscreens, sfeerverlichting en knoppen die zo minimaal zijn dat je een handleiding nodig hebt om de airco aan te zetten. Maar dat is oké, want het voelt luxe, en luxe is wat je wilt als je in de file staat en doet alsof je in een privéjet zit. Er wordt gefluisterd over “digitale innovatie”, dus bereid je voor op een infotainmentsysteem dat slimmer is dan je tienerzoon en waarschijnlijk ook beter je Spotify-lijst kan samenstellen.

Waarom zou je dit allemaal moeten schelen? Omdat de Q3 een auto is voor mensen die alles willen: een SUV die compact genoeg is om in de stad te parkeren, maar stoer genoeg om mee te pronken op de golfclub. Hij is niet zo groot als een Q5, niet zo duur als een Q8, maar nog steeds een Audi, dus je buren zullen jaloers zijn. En als de spionagefotografen gelijk hebben, krijgt deze Q3 een design dat eindelijk weer wat ballen toont – zelfs als het geen volbloed RS wordt.

Dus, wat is de conclusie? De nieuwe Audi Q3 wordt een evolutie van een bewezen succesformule: een premium SUV met een scherpe snuit, een interieur dat je het gevoel geeft dat je in de toekomst leeft, en genoeg motoropties om iedereen tevreden te stellen. Of hij echt de show steelt, weten we pas op 16 juni, maar de voortekenen zijn veelbelovend. Tot die tijd kunnen we alleen maar speculeren en hopen dat Audi ons niet nog een keer voor de gek houdt met nep-koplampen.

Voor wie nu al staat te trappelen om een nieuwe of gebruikte Audi te scoren, neem een kijkje op onze marketplace. Bij Volty vind je een uitgebreid aanbod aan auto’s, van compacte SUV’s tot luxe bolides, allemaal klaar om jouw garage te veroveren. Check het zelf op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.