Tesla herontdekt de knipperhendel na episch fiasco

Tesla herontdekt de knipperhendel na episch fiasco

29 augustus 2025

Ah, de wonderen van de moderne autowereld, waar innovatie soms betekent dat je iets simpels als een knipperhendel weggooit en dan doet alsof het een briljant idee was. Neem Tesla, dat bedrijf dat altijd net doet of het de toekomst heeft uitgevonden. In hun laatste Model 3, die Highland-versie, besloten ze dat de ouderwetse hendel voor je richtingaanwijzers passé was. Weg ermee! In plaats daarvan plakten ze een paar knoppen op het stuurwiel. Want waarom zou je het makkelijk maken als het ook ingewikkeld kan?

Laten we even terugspoelen. Vroeger, in de goede oude tijd – je weet wel, voordat alles touchscreen en knopjes moest zijn – zat er een simpele stok aan je stuurkolom. Trek eraan en hop, je knipperlichten gingen aan. Links, rechts, wat je maar wilde. Maar nee, Tesla dacht: laten we dat vervangen door twee knoppen op het stuur. Druk op de linker voor links, rechter voor rechts. Klinkt logisch, toch? Tot je op een drukke rotonde zit, je stuur draait als een malle, en je probeert te bedenken welke knop nou waar zit terwijl je niet wilt crashen in de auto naast je. Briljant? Meer als een recept voor chaos. Bestuurders klaagden steen en been. 'Het is onveilig!' riepen ze. 'Het is onhandig!' En eerlijk, wie kan het ze kwalijk nemen? Probeer maar eens snel te schakelen in het verkeer zonder te kijken – met knoppen op een draaiend stuur voelt het als jongleren met granaten.

Dit is niet de eerste keer dat Tesla zoiets flikt. In hun duurdere modellen, zoals de Model S en X, hadden ze die hendel al eerder de nek omgedraaid. Het paste perfect in hun minimalistische filosofie: minder knoppen, meer schermen, en een dashboard dat eruitziet als een gigantische iPad op wielen. Elon en zijn team dachten vast dat we allemaal cyborgs zijn die intuïtief knoppen vinden zonder te kijken. Maar de realiteit? Mensen zijn gewoontedieren. We willen die hendel voelen, trekken, en weten dat het werkt. Zonder gedoe.

En nu, na al dat gejammer van klanten – want ja, zelfs Tesla-fans hebben grenzen – doen ze een stapje terug. In China, van alle plekken, bieden ze nu een oplossing. Voor nieuwe Model 3's komt die hendel standaard terug, geïnspireerd op de aankomende Model Y Juniper, die ook weer een ouderwetse stok krijgt. En voor de pechvogels die al een Highland hebben? Geen paniek, je kunt hem laten inbouwen. Voor een schamele 350 dollar – of zo'n 300 euro, afhankelijk van de wisselkoers – sleutelen ze bij een Tesla-servicecentrum een aftermarket hendel in je auto. Het is geen complete verbouwing; ze passen gewoon het stuur aan en hop, je bent terug in de steentijd van autodesign. Maar alleen in China voorlopig. De rest van de wereld moet nog even wachten, al gonst het van de geruchten dat het hier ook komt. Want laten we wel wezen, als de Chinezen het willen, volgt de rest vanzelf.

Waarom deze ommezwaai? Simpel: backlash. Tesla mag dan denken dat ze de slimste zijn, maar klanten stemmen met hun portemonnee. En als genoeg mensen mopperen over onveilige knoppen – vooral in druk verkeer waar je snel moet reageren – dan luister je uiteindelijk. Het is een zeldzaam moment van nederigheid voor een bedrijf dat normaal alles beter weet. Of misschien is het gewoon slim zakendoen: verkoop een 'oplossing' voor een probleem dat je zelf hebt gecreëerd. Kassa!

Natuurlijk, dit hele knipperlichtdrama zegt veel over de elektrische autowereld. Tesla pusht grenzen, en soms struikelen ze over hun eigen voeten. Maar geef toe, het houdt het spannend. Zonder dit soort capriolen zou autorijden saai zijn. Dus, volgende keer dat je in je Tesla zit en die knoppen vervloekt, weet je: er is hoop. De hendel keert terug, al is het met een prijskaartje.

Lezers kunnen ook terecht op onze marketplace waar je elektrische auto's kan zoeken en kopen. (100% elektrisch). https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.