Stel je voor: een wereld waarin elektrische auto’s niet alleen voor hippe techmiljonairs zijn, maar ook voor de gewone sterveling met een bescheiden bankrekening. Een wereld waarin je niet hoeft te kiezen tussen een nieuwe auto of een tweedehands caravan om je midlifecrisis te sussen. Volkswagen lijkt die wereld te beloven met de ID. Every1, een compacte elektrische rakker met een prijskaartje van 20.000 euro. Maar is dit echt de betaalbare elektrische revolutie waar we met z’n allen op zitten te wachten, of is het gewoon weer een hoop gebakken lucht met een stekker erin?
Laten we beginnen met het goede nieuws. De ID. Every1 is klein, maar niet zo klein dat je je knieën achter je oren moet vouwen om erin te passen. Met een lengte van net geen 3,9 meter zit hij ergens tussen een oude Up en een Polo in – een soort tienerauto die net uit de groeispurt is gekomen. Vier zitplaatsen, een kofferruimte van 305 liter – genoeg om je boodschappen én je waardigheid mee te nemen – en een elektromotortje dat 95 pk uitspuwt. Dat is niet bepaald genoeg om je buren jaloers te maken, maar hé, het is ook geen golfkarretje. Met een actieradius van minstens 250 kilometer kun je van Brussel naar de kust zoeven zonder te hoeven stoppen om je stekker in een twijfelachtig tankstationstopcontact te steken. En dat alles voor de prijs van een redelijk uitgeruste tweedehands SUV. Klinkt als een koopje, nietwaar?
Maar laten we even de rem intrappen en onder de motorkap kijken – figuurlijk dan, want dit ding heeft geen motorkap om over te spreken. Volkswagen heeft het al jaren moeilijk om de elektrische markt te veroveren zonder zichzelf in de vingers te snijden. De ID.3, hun eerste serieuze poging, is inmiddels zes jaar oud en voelt als een relikwie uit een tijdperk waarin touchscreens nog een novelty waren en niet een bron van eindeloze frustratie. Ondertussen worden ze links en rechts ingehaald door de Fransen met hun Renault 5, de Italianen met hun Fiat Grande Panda-e, en zelfs de Koreanen met de Hyundai Inster. De ID. Every1 lijkt een wanhopige poging om weer mee te spelen met de grote jongens, maar het duurt nog tot 2027 voor hij in de showroom staat. Tegen die tijd hebben de concurrenten waarschijnlijk al een elektrische auto die zichzelf oplaadt met zonnepanelen en je ondertussen een cappuccino serveert.
En dan is er nog die prijs: 20.000 euro. Klinkt fantastisch, tot je bedenkt dat Volkswagen niet bepaald bekendstaat om zijn gulle marges. Ontwikkelingsbaas Kai Grünitz liet al vallen dat de winstmarges op hun elektrische ID-reeks flinterdun zijn. Dus wat krijgen we voor dat geld? Een kale basisversie, waarschijnlijk. Geen fancy infotainmentscherm, geen snellaadopties, en zeker geen verwarmde stoelen om je achterste te pamperen op een koude winterochtend. Wil je iets meer comfort? Dan tik je zo een paar duizend euro extra af, en voor je het weet, zit je aan de prijs van een ID.2 – die trouwens al een jaar eerder komt, in 2026. Het voelt een beetje alsof Volkswagen je een goedkope hamburger belooft, maar je uiteindelijk een broodje met een verdwaalde augurk en een halfslachtige glimlach serveert.
Toch is er iets charmants aan dit kleine ding. Het ontwerp – voor zover we dat nu kunnen zien – heeft een vleugje retro-Up-vibes, maar dan met een moderne twist. Geen achterwielaandrijving zoals bij de ID.3, maar een brave voorwielaandrijving die je oma nog zou kunnen temmen. Een topsnelheid van 130 km/u betekent dat je op de autosnelweg niet wordt ingehaald door een tractor, maar ook niet bepaald de ster bent van de linkerbaan. Het is een auto voor het volk, een echte Volkswagen in de geest van de Kever of de Golf, maar dan zonder het gebrom en de uitlaatgassen. En in een wereld waarin elektrische auto’s vaak geprijsd zijn alsof ze met goudstof zijn besprenkeld, is 20.000 euro een verademing.
Maar laten we eerlijk zijn: de ID. Every1 is geen gamechanger. Het is een stap in de goede richting, een knipoog naar de gewone man die ook wel eens milieubewust wil zoeven zonder zijn spaarrekening te plunderen. Toch voelt het alsof Volkswagen een beetje achter de feiten aanloopt. Tegen 2027 hebben de Chinezen waarschijnlijk al een EV van 15.000 euro die je met je gedachten kunt besturen, terwijl de Europeanen nog steeds discussiëren over subsidies en batterijrecycling. De ID. Every1 is misschien de auto waar we op wáchten, maar niet de auto waar we op zitten te hopen.
Dus, is het een aanrader? Als je geduld hebt tot 2027 en je geen behoefte hebt aan toeters en bellen, dan is dit misschien wel jouw elektrische ticket naar de toekomst. Maar als je nu al iets betaalbaars en elektrisch wilt, kijk dan eens naar de concurrentie. Want Volkswagen mag dan de naam “Every1” erop plakken, het is nog maar de vraag of dit echt de auto voor iedereen wordt – of gewoon weer een gemiste kans met een stekker.