Amerikaanse spierballen redden Europese batterijdroom

Amerikaanse spierballen redden Europese batterijdroom

12 augustus 2025

De wereld van elektrische auto’s is een slagveld, en Europa ligt al een tijdje in de touwen. Northvolt, ooit de grote witte hoop van de Europese batterij-industrie, ging in maart keihard op zijn bek. Failliet, kaput, finito. De Zweden wilden de Chinese accu-overmacht een lesje leren, maar het werd een les in hoe je een miljardenbedrijf in een paar jaar naar de knoppen helpt. Te weinig cash, te weinig winst, te veel dromen. Maar wacht even, want uit het land van hamburgers en Hollywood komt een onverwachte redder in nood: Lyten, een Amerikaanse batterij-start-up die met een dikke cheque van vijf miljard dollar de brokstukken van Northvolt opraapt. En eerlijk? Dit is precies het soort drama dat de autowereld nodig heeft om weer een beetje spannend te worden.

Laten we even terugspoelen. Northvolt was Europa’s antwoord op de Chinese batterijgiganten die de markt overspoelen met goedkope, efficiënte accu’s. De Zweden hadden grootse plannen: fabrieken in Zweden, Duitsland en Polen, met een productiecapaciteit die Tesla en BYD het zweet op het voorhoofd zou bezorgen. Ze wilden niet alleen batterijen maken, maar ook de Europese auto-industrie een schop onder de kont geven om minder afhankelijk te worden van Azië. Klinkt goed, toch? Alleen, het kostte een fortuin, en de vraag naar elektrische auto’s haperde. In maart trokken ze de stekker eruit – niet letterlijk, maar je snapt het idee. Fabrieken stil, werknemers naar huis, en de Europese droom van batterijdominantie leek een natte scheur.

Maar toen kwam Lyten. Deze Amerikaanse start-up, gesteund door zwaargewichten als Stellantis en FedEx, zag een kans waar anderen alleen puin zagen. Voor vijf miljard dollar – dat is een vijf met negen nullen, voor de rekenwonders onder ons – kopen ze het grootste deel van Northvolts activa op. Denk aan fabrieken in Zweden en Duitsland, een onderzoeksfaciliteit, en zelfs plannen voor een nieuwe batterijfabriek in Heide, Duitsland. Ze krijgen er 16 gigawattuur aan bestaande productiecapaciteit bij, plus nog eens 15 gigawattuur aan potentieel, met plannen om dat op te schalen naar een monsterlijke 100 gigawattuur. Dat is genoeg om een leger aan elektrische auto’s van stroom te voorzien, van hippe stadsautootjes tot van die lompe SUV’s waar Amerikanen zo dol op zijn.

Waarom is dit belangrijk? Omdat Europa op batterijvlak een beetje als een oude Trabant begon te voelen: charmant, maar hopeloos achterhaald. China domineert de markt, en zonder een sterke speler als Northvolt dreigde Europa een bijrol te spelen in de elektrische revolutie. Lyten, met zijn Amerikaanse branie, blaast nieuw leven in die ambitie. Ze hebben al een kantoor in Luxemburg, dus ze kennen de Europese markt. En ze beloven niet alleen de fabrieken draaiende te houden, maar ook de lokale kennis en banen te behouden. De Zweedse vicepremier Ebba Busch is door het dolle heen en noemt het een “overwinning voor Zweden en de Europese energieonafhankelijkheid”. Klinkt als een politieke soundbite, maar er zit een kern van waarheid in: als Lyten dit goed speelt, kan Europa weer een vuist maken tegen de Chinese batterijhegemonie.

Maar laten we niet te vroeg juichen. Lyten is een start-up, en start-ups hebben de vervelende gewoonte om groot te praten en soms klein te presteren. Ze moeten niet alleen de fabrieken weer aan de gang krijgen, maar ook dealen met de rommel die Northvolt achterliet: schulden, onvervulde contracten, en een markt die niet bepaald staat te springen om dure Europese batterijen. En dan is er nog de Amerikaanse factor. Lyten krijgt steun van de Amerikaanse overheid, en we weten allemaal hoe wispelturig die kunnen zijn. Vandaag ben je hun lieveling, morgen gooien ze je voor de bus omdat een of andere politicus een punt wil scoren. Toch, met Stellantis in hun hoek – dat is het bedrijf achter merken als Jeep, Peugeot en Fiat – hebben ze een serieuze troef in handen. Stellantis weet hoe je auto’s bouwt, en auto’s hebben batterijen nodig. Veel batterijen.

Wat betekent dit voor ons, de gewone stervelingen die gewoon een elektrische auto willen die niet na 200 kilometer stilvalt? Nou, als Lyten slaagt, krijgen we misschien batterijen die niet alleen in Europa gemaakt zijn, maar ook betaalbaarder en beter dan wat nu uit China komt. Dat zou de prijs van elektrische auto’s kunnen drukken, en dat is goed nieuws voor iedereen die geen zin heeft om zijn spaarrekening te plunderen voor een stekkerauto. Plus, het idee dat Europa weer een beetje zelfrespect krijgt in de batterijoorlog is toch ook wel lekker. Niemand wil tenslotte dat de toekomst van mobiliteit volledig in handen ligt van een paar fabrieken in Shenzhen.

Dus, terwijl Lyten zich klaarmaakt om Northvolts erfenis nieuw leven in te blazen, kunnen wij alleen maar hopen dat ze het niet verknoeien. De autowereld heeft genoeg saaie momenten gekend, en een Amerikaans-Zweedse comeback klinkt als het soort spektakel dat we allemaal kunnen gebruiken. Wil je zelf een elektrische auto scoren en profiteren van deze batterijrevolutie? Check dan onze marketplace op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/ voor een overzicht van 100% elektrische wagens.