Als je het elektrische voertuig (EV) landschap een beetje volgt, herinner je je wellicht de gemengde reacties op de BMW i3. Sommigen waren dol op het innovatieve ontwerp, terwijl anderen het een buitenbeentje vonden in de BMW-familie. Het lijkt erop dat de Duitse autofabrikant heeft geleerd van die ervaring terwijl ze zich voorbereiden op de opvolger van de BMW i3.
In een interview met Frank Weber, het hoofd van de ontwikkeling bij BMW, heeft hij de geheimen onthuld van de aankomende i3-opvolger. Het grote nieuws hier is dat er een directe opvolger komt voor de i3, iets wat BMW tot nu toe geheim had gehouden. Toen BMW aankondigde dat de productie van de i3 in 2022 zou stoppen, suggereerden ze dat de iX1-crossover zou instappen. Echter, de iX1 is een grotere auto met een compleet ander ontwerp, waardoor het een ietwat indirecte en tijdelijke opvolger is. Maar wees gerust, er staat een echte opvolger op het punt te verschijnen.
Weber deelde mee: "Velen vonden het leuk, maar in de ogen van anderen was de i3 geen echte BMW. Een beetje een buitenstaander in de klas, zogezegd. Dat gaan we niet op dezelfde manier herhalen." Dus, BMW gaat voor een meer conventioneel ontwerp met de nieuwe i3, zodat deze perfect in de BMW-familie past, terwijl het zijn elektrische identiteit behoudt.
Nu vraag je je misschien af waarom een directe opvolger zo'n big deal is. Wel, het landschap van elektrische voertuigen is aanzienlijk veranderd sinds de introductie van de i3 in 2013. Destijds waren elektrische auto's nog volop in ontwikkeling. De Nissan Leaf bestond al een paar jaar en de Tesla Model S begon aandacht te krijgen. BMW wilde met zijn eerste grootschalig geproduceerde elektrische voertuig opvallen en dat deden ze met het kenmerkende, hoekige ontwerp van de i3. Deze eigenzinnigheid trok echter ook kritiek van BMW-fans die een meer traditionele look verwachtten.
Interessant genoeg ontwikkelde de BMW i3 een loyale schare fans, waaronder veel mensen die voor het eerst een BMW kochten en het eigenzinnige ontwerp en duurzame productie-aanpak waardeerden. Het was op zijn eigen manier een pionier, die de grenzen verlegde van wat een elektrische BMW kon zijn.
Maar hier wordt het pas echt opwindend. Dit is de eerste keer dat we horen dat de nieuwe op EV's gerichte Neue Klasse-architectuur de basis kan vormen voor een kleiner elektrisch voertuig. De toekomstige BMW EV's op basis van dit platform beloven een grotere actieradius, snellere laadtijden en een 50% lagere batterijkosten. Bovendien zullen er nieuwe softwarefuncties zijn om de rijervaring te verbeteren.
Dus, wat is de grote conclusie? BMW werkt actief aan een directe opvolger van de i3 en deze keer streven ze naar een meer conventioneel ontwerp dat een breder publiek zal aanspreken. In het snel evoluerende elektrische voertuigenmarkt positioneert BMW zich om betaalbare, compacte elektrische opties aan te bieden met behoud van de essentie van het BMW-merk. De toekomst van elektrische BMW's ziet er veelbelovend uit en we kunnen niet wachten om te zien wat ze voor ons in petto hebben!