Porsche's perfecte storm: China zakt in, taksen bijten en EV's floppen

Porsche's perfecte storm: China zakt in, taksen bijten en EV's floppen

17 mei 2025

Laten we het hebben over Porsche, dat iconische merk dat normaal gesproken synoniem staat voor brullende motoren, glanzende carrosserieën en dromen van asfaltverslindende avonturen. Maar oh, wat is het tij gekeerd! De eens zo onverslaanbare autofabrikant uit Stuttgart zit in een crisis die zo dramatisch is dat zelfs een Hollywood-blockbuster er bleek bij afsteekt. Wat is er aan de hand? Drie woorden: China, taksen en elektrificatie. Laten we dit debacle eens van dichterbij bekijken, met een flinke dosis scepsis en een scheutje humor.

Eerst China, ooit de gouden kip van de autowereld. Porsche verkocht daar in 2021 nog een recordaantal van 95.671 wagens, bijna een derde van hun wereldwijde afzet. Maar fast-forward naar het eerste kwartaal van 2025, en de verkoop is met een duizelingwekkende 42 procent gekelderd naar amper 9.471 stuks. Wat is er gebeurd? Chinese kopers, ooit verzot op de status van een Porsche, draaien hun hoofd nu naar lokale merken zoals BYD en Xiaomi. Deze nieuwkomers bieden niet alleen knappe, technologisch geavanceerde auto’s, maar vaak ook tegen een prijs die je portemonnee niet meteen in een existentiële crisis stort. Porsche’s stand op het autosalon van Shanghai leek meer op een nostalgische ode aan verbrandingsmotoren, met gelimiteerde 911’s die schreeuwden: “Kijk naar ons glorieuze verleden!” Maar de Chinese markt? Die is al lang verder, met een voorkeur voor betaalbare, elektrische bolides.

Dan hebben we de Verenigde Staten, waar president Trump – ja, die man met het kapsel dat zwaartekracht tart – importheffingen van 25 procent op Europese auto’s heeft geslagen. Dat is geen zachte tik op de vingers; het is een mokerslag op Porsche’s winstmarges. Terwijl concurrenten zoals Audi en Mercedes samenwerken met lokale Chinese partners om de klappen op te vangen, houdt Porsche koppig vast aan hun “wij doen het op onze manier”-strategie. “We mikken op waarde, niet op volume,” klinkt het stoer vanuit Stuttgart. Maar waarde? Dat is lastig te verkopen als je auto’s ineens een fortuin kosten door die extra taksen.

En dan de elektrische olifant in de kamer. Porsche’s elektrificatiestrategie was ambitieus: tegen 2030 zou 80 procent van hun gamma elektrisch zijn. De Taycan en de nieuwe elektrische Macan waren de vaandeldragers van deze revolutie. Maar de realiteit is hard. In Europa en de VS is de vraag naar EV’s softer dan een slecht gebakken soufflé. Klanten willen nog steeds het geronk van een benzinemotor, vooral de puristen die Porsche’s erfgoed vereren. Het resultaat? Porsche moet nu extra investeren in verbrandingsmotoren voor modellen zoals de Panamera, Cayenne en zelfs de Macan, wat hun portemonnee pijn doet. In 2024 werd al een extra kost van 800 miljoen euro begroot, en de winstmarge daalde naar een schamele 14 procent – ver verwijderd van de gloriedagen van 17 procent of meer.

Het is niet alleen de verkoop die kreunt. Porsche’s aandelenkoers is sinds mei 2023 gehalveerd, en de financiële prestaties worden als “slecht” bestempeld. Erger nog, ze plannen tegen 2029 zo’n 1.900 banen te schrappen via vrijwillige vertrekken en minder aanwervingen. Zelfs de verkoop- en financieel directeur moesten het veld ruimen, waarschijnlijk met een gouden handdruk die nog steeds niet opweegt tegen de hoofdpijn in Stuttgart. En laten we het niet hebben over de Taycan-productie, die nu in éénploegendienst draait – dat is zoiets als een rockband die optreedt in een halflege zaal.

Maar er is hoop, een glimmend lichtpuntje in de vorm van de nieuwe elektrische Macan. Dit model wordt gezien als Porsche’s konijnenpoot, een kans om de Chinese markt te heroveren en de harten van EV-sceptici te winnen. Zal het genoeg zijn? Dat is de grote vraag. Want terwijl Porsche worstelt, razen Chinese concurrenten verder met betaalbare, technologisch superieure auto’s die soms zelfs een Taycan in de schaduw stellen. En dan hebben we het nog niet eens over de geopolitieke spanningen en de hoge kosten van nieuwe technologie, zoals Porsche’s eigen batterij-avontuur met Cellforce, dat nog geen cent heeft opgeleverd.

Dus, wat leert ons dit? Porsche, het merk dat ooit onoverwinnelijk leek, is nu een waarschuwing voor anderen: zelfs de groten kunnen struikelen als ze niet flexibel genoeg zijn. Te lang vasthouden aan een starre EV-strategie, terwijl klanten en markten andere dingen willen, is als vol gas rijden richting een muur. En toch, ergens in Stuttgart, zijn ze vastbesloten om terug te vechten. Of dat lukt? Alleen de tijd – en misschien een paar extra 911’s – zal het leren.

Voor wie nu droomt van een Porsche, nieuw of tweedehands, hybride of brullend op benzine, neem een kijkje op onze marketplace. Bij Volty vind je een brede selectie auto’s om je autogekte te voeden. Surf naar https://volty.be/nl/buy/cars/overview/ en wie weet rij jij binnenkort in je eigen droomwagen.