De Rimac Nevera heeft al 23 wereldrecords op zijn naam staan, zoveel zelfs dat Mate Rimac waarschijnlijk zijn kantoor twee keer zou kunnen behangen met al die certificaten. Dus het is begrijpelijk dat we niet meteen stonden te juichen toen er weer een 'Rimac-record' e-mail in onze inbox verscheen, totdat we de volledige titel lazen en ons realiseerden hoe bizar deze laatste prestatie is.
Niet tevreden met het neerzetten van talloze snelheidsrecords voor vooruit rijden, besloot Rimac er een te vestigen terwijl hij in de tegenovergestelde richting reed, met een ongelooflijke snelheid van 275,74 km/u op de Automotive Testing Papenburg-faciliteit in Duitsland.
Veel moderne auto's hebben hun achteruitrijdsnelheid elektronisch beperkt omdat ze ongelooflijk instabiel kunnen worden, met het risico dat zelfs de kleinste beweging van je pols je in de dichtstbijzijnde struik kan doen belanden. Maar zelfs auto's zonder snelheidsbegrenzing kunnen niet snel achteruit rijden vanwege de verhouding van de achteruitversnelling. Omdat de Nevera een elektrische auto is met één vaste versnelling voor zowel vooruit als achteruit rijden, zou hij theoretisch bijna net zo snel in beide richtingen kunnen gaan. "Tijdens de ontwikkeling realiseerden we ons dat de Nevera waarschijnlijk 's werelds snelste auto in achteruit zou kunnen zijn, maar we lachten er een beetje om", legt CEO Mate Rimac uit.
"De aerodynamica, koeling en stabiliteit waren immers niet ontworpen voor achteruit rijden met hoge snelheid. Maar toen begonnen we te praten over hoe leuk het zou zijn om het eens te proberen. Onze simulaties toonden aan dat we ruim 241 km/u konden bereiken, maar we hadden weinig idee hoe stabiel het zou zijn - we begaven ons op onbekend terrein." Terug in de jaren 1960 en 1970 konden DAF-auto's met CVT-transmissies bijna even snel achteruit als vooruit rijden, maar net boven de 113 km/u is wel iets anders dan ruim 274 km/u, wat Rimac-testrijder Goran Drndak moest trotseren tijdens deze recordpoging. "Tijdens de rit moest ik er zeker aan wennen. Je kijkt recht achteruit terwijl het landschap steeds sneller voorbijflitst, en je voelt je nek naar voren getrokken, bijna dezelfde sensatie als je normaal gesproken hebt bij zwaar remmen", zei Drndak na het vestigen van het record.
"Je beweegt het stuur heel voorzichtig, om het evenwicht niet te verstoren, en houdt je koers en je rempunt in de achteruitkijkspiegel in de gaten, terwijl je tegelijkertijd je snelheid in de gaten houdt. Ondanks dat het bijna volledig onnatuurlijk was voor hoe de auto was ontworpen, doorstond de Nevera moeiteloos weer een nieuw record.”