Skoda's retro-elektrische rebel: waarom die 110 r ons leven redt

Skoda's retro-elektrische rebel: waarom die 110 r ons leven redt

30 september 2025

Laten we eerlijk zijn: de wereld van elektrische auto's is een parade van suffe dozen op wielen. Je hebt de ene Tesla die eruitziet als een skateboard met een dak, de andere die gromt als een stofzuiger op steroïden, en dan die armada van crossovers die meer op een koelkast lijken dan op iets met pit. Maar dan komt Skoda met deze 110 r vision 2025, en plotseling herinner ik me waarom ik auto's liefheb. Dit is geen concept dat in een hoekje van een beurs staat te verstoffen; dit is een schreeuw om opstand, een retro-elektrische coupé die de middelmatigheid een middelvinger geeft.

Stap terug in de tijd, naar de jaren zeventig, toen auto's nog gebouwd werden door mannen met snorren en een hekel aan veiligheidsgordels. De originele Skoda 110 r was zo'n beestje: een achterin geplaatste 1,1-liter motor die 61 pk hoestte, een gewicht van amper 880 kilo, en een topsnelheid van 145 km/u – sneller dan je buurman op zijn oude brommer. Achterwielaandrijving, een coupé-lichaam dat schreeuwde 'ik ben klaar voor de bocht', en genoeg karakter om een heel dorp wakker te schudden. Het was geen supercar, maar het voelde als één, vooral als je eraan dacht hoe die kleine motor je door de mistige wegen van Tsjechië joeg.

Nu, fastforward naar vandaag, en Skoda's ontwerper Richard Švec heeft dat icoon opgegraven en het een elektrische make-over gegeven. Geen benzinemorsen meer, geen uitlaatgassen die je ogen tranen – gewoon pure, stille razernij. De 110 r vision 2025 houdt vast aan die rear-engine, rear-wheel drive setup, maar met een batterij die onder de vloer ligt en een aandrijflijn die smeekt om geactiveerd te worden. Precieze cijfers? Die zijn schaars, want het is een concept, geen showpony met een prijssticker. Maar stel je voor: een performance ev die de oude 110 r laat lijken op een driewieler. Gladde lijnen, gebolde spatborden die verwijzen naar rally-erfenis, en een geribbelde motorkap die zegt 'ik ben gebouwd voor de baan, niet voor de supermarkt'.

Het design is waar de magie gebeurt. Skoda's 'modern solid'-taal – ja, dat klinkt als een slogan voor een yogaless, maar het werkt – geeft dit ding een zwarte strook met led-verlichting die als een sluipmoordenaar over de voorkant loopt. Geen domme grille, want waarom zou je? Dit is elektrisch, geen benzineverslinder. De achterkant? Glad en agressief, zonder die lompe sedan-vibe van de oude 110. Het resultaat is een retrofuturistische coupé die eruitziet alsof hij uit een James Bond-film is gestolen, maar dan eentje waar de held niet betaald wordt door oliegiganten. Flared fenders voor die muscle-car-houding, subtiele luchtsleuven die fluisteren 'ik ben snel', en een interieur dat minimalistisch is zonder saai te zijn – denk aan ergonomische stoelen en een dashboard dat meer op een cockpit lijkt dan op een tablet met wielen.

En laten we even pauzeren bij de hi-tech snufjes, want dit is geen stoffige hommage. Geavanceerde aerodynamica, waarschijnlijk met actieve spoilers die zich aanpassen aan je rijstijl (of aan hoe gehaast je bent voor de koffie), en een infotainment-systeem dat intuïtiever is dan je smartphone op een slechte dag. Het is allemaal hypothetisch, natuurlijk, maar in een wereld vol knoppenzwemmen voelt dit als een verademing. Vergelijk het met de concurrentie: de Porsche 911 is te Duits-serieus, de Mazda MX-5 te speels maar te klein, en die elektrische hot hatches? Die zijn leuk, maar ze missen die coupé-elegantie. Deze 110 r zou de sweet spot zijn – betaalbaar (hopelijk), leuk, en met genoeg koppel om je grijns van oor tot oor te trekken.

Waarom moet Skoda dit bouwen? Omdat de wereld het nodig heeft. We hebben genoeg praktische ev's die bagage slikken als een olifant, maar te weinig auto's die je hart sneller laten kloppen. Dit is Skoda's kans om te ontsnappen aan het imago van 'betrouwbaar maar saai' – denk aan hoe ze eerder de Favorit en Felicia Fun herleefden in concepten, en nu dit. Bouw hem, Skoda. Maak er een limited edition van, of gooi hem in serieproductie met een prijs die niet je spaarrekening sloopt. Anders blijven we dromen van wat had kunnen zijn, terwijl we vastzitten in onze suffe sedans.

Lezers kunnen ook terecht op onze marketplace waar je elektrische auto's kan zoeken en kopen (100% elektrisch). https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.