Race naar de Toekomst: Solid-State Batterijen
Toyota's Sprong naar Innovatie
Toyota heeft een duidelijk doel voor ogen: de eerste zijn met een productiemodel voorzien van solid-state batterijen. Dit type batterij maakt gebruik van een vast elektrolyt in plaats van de gangbare vloeibare lithium-ionaccu's. De voordelen zijn veelbelovend: een hogere energiedichtheid wat resulteert in een grotere actieradius, minder gewicht, snellere laadtijden en een verlaagd brandgevaar. Het aangekondigde model van Toyota belooft een rijbereik van meer dan 1.000 km en een indrukwekkende 10-minuten snellading van 10 tot 80%.
Volkswagen's Innovatiegerichte Samenwerking
Volkswagen staat niet stil in deze wedloop vooruit. Samen met QuantumScape, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in solid-state metaalbatterijen, werkt het aan de volgende generatie batterijen. Recent behaalde QuantumScape een belangrijke mijlpaal. Tests uitgevoerd door PowerCo, het batterijbedrijf van Volkswagen, bevestigden dat hun vastestofbatterij na 1.000 laadbeurten nog steeds een verbazingwekkende capaciteit van 95% behoudt.
Uitdagingen en Toekomstperspectieven
Desondanks is massaproductie nog niet haalbaar. Er moet nog werk worden verricht aan de totale capaciteit, laadsnelheden en optimalisatie van het productieproces om de kostenefficiëntie te waarborgen. Concrete releasedata worden nog niet beloofd door QuantumScape en Volkswagen, maar tegen de tweede helft van dit decennium lijkt een realistische verwachting om niet achterop te raken bij Toyota.
Er blijven echter uitdagingen bestaan. De infrastructuur moet aangepast worden en de aanschafprijs moet beheersbaar blijven. Duurzaamheid van grondstoffen is een andere belangrijke kwestie die moet worden aangepakt voordat de auto-industrie volledig kan overschakelen naar elektrisch rijden. De voortgang is veelbelovend, maar er rust nog een behoorlijke druk op deze ontwikkelingen.