Subaru's elektrische opschudding met een bekend gezicht

Subaru's elektrische opschudding met een bekend gezicht

29 juli 2025

Ah, Subaru, het merk dat zich altijd heeft laten voorstaan op zijn underdog-status in de autowereld, het merk dat vierwielaandrijving in alles propt alsof het feeënstof strooit op een modderig pad. Nu duiken ze kopje-onder in de elektrische revolutie met niet één, niet twee, maar drie nieuwe modellen die beloven je zintuigen te elektrificeren – of op z’n minst je garagesocket. Maar hou je vast aan je boxermotoren, want dit zijn niet bepaald baanbrekende uitvindingen uit de geheime labs van Subaru. Nee, het zijn meer slimme remixes, zwaar leunend op hun maten bij Toyota, met die typische Subaru-ruwheid eroverheen gesmeerd. Laten we dit trio ontleden, goed? Want in een wereld waar elke autobouwer groener wordt dan een saladebar tijdens lunchtijd, is Subaru's aanpak zowel voorspelbaar als vreemd vermakelijk.

Eerst de Solterra, die niet helemaal nieuw is maar een facelift heeft gekregen die ongeveer even subtiel is als een rallyrijder in een porseleinwinkel. Dit is het oorspronkelijke resultaat van Subaru's elektrische affaire met Toyota, in wezen een hernoemde versie van de bZ4X maar met Subaru's vierwielaandrijvingsmagie erbij voor de goede orde. Voor 2025 is hij opgekrikt met een sterkere AWD-opstelling die 338 pk uit twee motoren perst, en een batterij van 73,1 kWh die zo'n 500 kilometer autonomie uitwringt – genoeg om je van de stad naar het platteland te brengen zonder elke uur een theepauze. Het uiterlijk? Kleine aanpassingen zoals wielkasten in carrosseriekleur op de vijfdeursversie, want zwarte zijn blijkbaar zó vorig seizoen. Hij heeft die offroad-cred met een fatsoenlijke bodemvrijheid, maar laten we eerlijk zijn, hij voelt zich meer thuis bij het ontwijken van potholes op de snelweg dan bij het bedwingen van de Everest. Als je het type bent dat een EV wil die niet te luid "ik red de planeet" schreeuwt, is dit je stille handlanger.

Dan de E-Outback, die klinkt als iets wat je bestelt bij een drive-thru in de Australische wildernis, maar eigenlijk Subaru's elektrische stationwagon is met een ruige twist. Zie het als de verlengde versie van de Solterra – langer, praktischer, en klaar om je kajaks of welke outdoor-onzin dan ook mee te slepen. Aangedreven door twee elektromotoren die een indrukwekkende 375 pk leveren, sprint hij van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden, wat sneller is dan je zou verwachten van iets dat eruitziet alsof het een klein huis kan trekken. De batterij van 74,7 kWh belooft 450 kilometer autonomie, en met 21 centimeter bodemvrijheid heeft hij echte offroad-capaciteiten, al is de Symmetrical AWD nu elektrisch in plaats van de oude mechanische toverkunst. In de VS heet hij Trailseeker, wat klinkt als een verloren vervolg op Indiana Jones, maar hier in Europa is het de E-Outback, klaar om begin 2026 de wegen op te gaan. Prijzen? Nog een mysterie, maar reken erop dat hij chiquere rivalen onderbiedt terwijl hij overlevert op die Subaru-eigenaardigheid.

En nu de ster van de show – of in elk geval degene die het hardst probeert op te vallen – de Uncharted. Onthuld met alle toeters en bellen van een New York-lancering, is deze compacte crossover Subaru's stoutmoedigste EV tot nu toe, al betekent "stoutmoedig" hier dat ze Toyota's C-HR+ hebben genomen en er een Subaru-makeover aan gegeven, compleet met een hoekigere voorkant en een stuurwiel dat vierkant is alsof het klaar is voor een knokpartij. Hij is bijna 18 centimeter korter dan de Solterra, maar propt er toch meer dan 700 liter bagageruimte in met neergeklapte stoelen, wat hem een sluwe kleine vrachtdrager maakt. Vermogensopties te over: een basis frontwielaandrijving met 167 pk en een batterij van 57,7 kWh voor zo'n 450 kilometer autonomie, een middenklasser met 224 pk die tot 585 kilometer reikt op het grotere 77 kWh-pakket, en een top AWD-beest met 338 pk voor wie wil doen alsof hij in een WRX-rally zit. Snelladen brengt je naar 80% in 30 minuten bij 150 kW, en er is zelfs een 22 kW onboard-omvormer, handig voor het voeden van je kampeerspullen. Het is de meest Subaru-achtige van het stel, met een stijl die duidelijk van hen is, al zijn de botten puur Toyota.

Dus, wat is het oordeel over dit elektrische trio? Subaru heruitvindt het wiel hier niet – ze elektrificeren het gewoon en voegen hun handelsmerk-grip toe. Deze modellen draaien om praktisch nut met een scheutje avontuur, gebouwd op bewezen Toyota-tech om kosten laag en betrouwbaarheid hoog te houden. In een markt overspoeld met EV's die even spannend zijn als verf zien drogen, beloven die van Subaru tenminste dat je vast komt te zitten in de modder en er weer uitkomt zonder gedoe. Of het nu de bijgewerkte Solterra is voor alledaagse klusjes, de E-Outback voor familie-uitjes, of de Uncharted voor stylish door de stad scheuren, het is een stevige entree in de batterij-aangedreven toekomst. Verwacht alleen niet dat ze een echte benzinebeul verslaan op een bochtige weg; electrics hebben hun grenzen, tenslotte.

Voor wie geïnspireerd is om volledig elektrisch te gaan, kunnen lezers ook terecht op onze marketplace waar je 100% elektrische auto's kunt zoeken en kopen. Bekijk het hier: https://volty.be/nl/buy/cars/overview/