De elektrische auto verkoop in Europa: Een onverwachte teruggang.

De elektrische auto verkoop in Europa: Een onverwachte teruggang.

25 december 2024

De Europese auto-industrie staat aan de vooravond van een grootschalige transitie naar elektrische voertuigen (EV's), gedreven door strengere emissienormen en milieudoelstellingen. Echter, recent heeft zich een onverwachte wending voorgedaan: de verkoop van elektrische auto's in Europa lijkt te stagneren, vooral in landen als Frankrijk en Duitsland. Dit artikel duikt dieper in op deze ontwikkeling, haar oorzaken, en biedt gedetailleerde statistieken die de situatie illustreren.

 

De Teruggang in Cijfers

  • Verkoopdaling: In de eerste negen maanden van 2024 daalde de verkoop van elektrische auto's in Europa met 5,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s daalde naar 13,1% in vergelijking met 14% in het jaar daarvoor.

 

  • Maandelijkse Verkoop: In november 2024 kromp Tesla's verkoop in de EU, UK, en andere Europese landen met 40,9%, terwijl het EV-segment zelf slechts met 0,9% groeide.

 

  • Landenspecifieke Trends: In Duitsland daalden de registraties van elektrische auto's in augustus 2024 met 69% ten opzichte van het jaar ervoor, wat een significant effect had op de Europese verkoopcijfers. Frankrijk zag een afname van ongeveer 10% in de maand november.

 

Oorzaken van de Teruggang

  1. Prijs en Subsidies: De wegvallen van subsidies in landen zoals Duitsland heeft direct geleid tot een verkoopdaling van 36,8% in dat land. De prijs van elektrische auto's blijft een barrière, met een gemiddelde prijs nog steeds hoger dan die van vergelijkbare benzine- of dieselvoertuigen.

     

  2. Laadinfrastructuur: Hoewel het aantal laadpunten in Nederland naar schatting 617.921 bereikte in oktober 2024, blijft de laadinfrastructuur in veel andere Europese landen beperkt, wat de consumentenbereidheid om over te stappen beïnvloedt.

     

  3. Politieke en Economische Onzekerheid: Veranderingen in politieke steun en economische factoren zoals hoge stroomprijzen zorgen voor een afnemende interesse in EV's.

     

  4. Concurrentie uit China: Het marktaandeel van Chinese autofabrikanten in de Europese EV-markt daalde in november 2024 naar het laagste niveau in acht maanden, mogelijk door invoerheffingen en een verhoogde concurrentie van Europese merken.

     

 

De Reactie van de Industrie

De auto-industrie reageert door te investeren in goedkopere modellen en door uitbreiding van de laadinfrastructuur. Er wordt ook gepleit voor verlenging of herziening van stimuleringsmaatregelen om de verkoop te ondersteunen.

 

Conclusie

De recent geobserveerde stagnatie in de verkoop van elektrische auto's in Europa toont aan dat de overgang naar elektrische mobiliteit niet zonder uitdagingen is. Met een duidelijke daling in verkoopcijfers en marktaandeel, is het duidelijk dat prijs, infrastructuur en beleid cruciale factoren zijn die de acceptatie en adoptie van EV's beïnvloeden. De statistieken wijzen op de noodzaak voor een hernieuwde inspanning om de Europese markt voor elektrische voertuigen weer op het juiste spoor te krijgen, zowel door economische stimulansen als door technologische en infrastructuurontwikkeling.