Duitse tesla-fabriek geeft gas ondanks alles

Duitse tesla-fabriek geeft gas ondanks alles

18 september 2025

Oh boy, als er één ding is dat de auto-industrie ons blijft leren, dan is het wel dat voorspellingen zo betrouwbaar zijn als een natte lucifer. Neem nu die Tesla-fabriek in Grünheide, net buiten Berlijn – een gigantisch complex dat eruitziet alsof het uit een sci-fi film is weggelopen, met al die robots die auto's in elkaar schroeven alsof ze Lego bouwen. En raad eens? Ze gaan de productie opvoeren. Ja, echt waar, meer auto's rollen van de band in het laatste deel van 2025, omdat de signalen zogezegd 'positief' zijn. Positief? In een wereld waar de verkoopcijfers van elektrische bolides in Europa harder dalen dan een steen in een meer? Dit moet ik uitleggen, want het is te mooi om waar te zijn.

Laten we even bij het begin beginnen. De fabriek, die al een paar jaar draait en voornamelijk Model Y's spuwt, had het niet gemakkelijk. Europa, dat continent vol met milieubewuste types die ineens weer terug grijpen naar benzineslurpers, heeft Tesla een flinke optater gegeven. Tussen januari en juli van dit jaar – sorry, 2025 – kelderde de verkoop in de EU met maar liefst 44 procent, tot een schamele 77.446 stuks. Het marktaandeel? Gehalveerd, van 2,1 naar 1,2 procent. In Duitsland zelf, thuisbasis van de fabriek, ging het van 56 procent daling over het hele jaar, en in augustus nog eens 39 procent omlaag. Frankrijk, Zweden, Denemarken, België – allemaal hetzelfde verhaal. Alsof iedereen plotseling allergisch is geworden voor batterijen.

En dan komt de baas van de fabriek, ene André Thierig, met het nieuws dat ze de productieplannen voor het derde en vierde kwartaal 'naar boven bijstellen'. Meer auto's bouwen, zegt hij, want de verkoopcijfers zijn 'zeer goed' en de signalen zijn 'positief' voor alle dertig markten die ze bedienen. Dertig markten! Van Noorwegen, waar de registraties met 26 procent stegen – waarschijnlijk omdat ze daar sneeuwbanden op elektrische auto's leuk vinden – tot plekken waar het een woestijn lijkt voor Tesla. Thierig klinkt als een kapitein die roept 'volle kracht vooruit' terwijl het schip water maakt. En Elon Musk zelf? Die wijst naar de lancering van een opgewaardeerde Model Y als schuldige voor de dip. Alsof een facelift de reden is dat kopers wegblijven.

Maar wacht even, is dit niet hilarisch? Terwijl de concurrentie – denk aan die brave Duitsers met hun BMW's en Audi's die ineens ook elektrisch gaan – inhaalt, besluit Tesla gewoon door te stampen. De fabriek in Berlijn is geen kleintje; het is een beest dat meer dan alleen Europa voedt. Misschien zien ze licht aan het einde van de tunnel, of misschien is het gewoon bluf. Want laten we eerlijk zijn: in de auto-wereld is optimisme net zo essentieel als remmen. Zonder het laatste crasht alles, en zonder het eerste bouw je geen fabrieken in de middle of nowhere.

Wat betekent dit voor ons, de gewone stervelingen die dromen van een stille rit zonder uitlaatgassen? Meer Teslas op de weg, hopelijk. Of ze nu wel of niet verkocht raken, het toont aan dat de elektrische revolutie niet stopt, zelfs niet als de cijfers tegenzitten. Het is als een Formule 1-wagen die door een modderpoel scheurt: lelijk, maar het komt er wel doorheen.

En als je nu enthousiast bent geworden over al dat elektrische geweld, weet dan dat je ook terechtkunt op onze marketplace waar je elektrische auto's kunt zoeken en kopen (100% elektrisch). Check het uit op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.