De BMW iX, een pionier in het elektrische SUV-segment, heeft een opmerkelijke update gekregen die zowel het vermogen als het rijbereik significant verbetert. Deze vernieuwing belooft de iX nog aantrekkelijker te maken voor zowel de milieu-bewuste als de prestatie-gedreven rijder.
Design en Esthetiek
De vernieuwde BMW iX behoudt zijn gedurfde design, dat vaak als controversieel wordt beschouwd vanwege de grote nierengrille. Toch heeft BMW enkele subtiele aanpassingen gedaan om de aerodynamica te verbeteren, wat bijdraagt aan een groter rijbereik. De grille heeft nu nieuwe graphics, en er zijn ook veranderingen in de bumpers en lichtsignatuur te zien, om de auto een frisse, futuristische look te geven zonder afbreuk te doen aan zijn herkenbare silhouet.
Technische Vooruitgang
De grootste veranderingen zitten onder de motorkap. De iX komt nu in drie nieuwe uitvoeringen: de xDrive45, xDrive60 en de prestatiegerichte M70. Hier zijn de specificaties:
-
iX xDrive45: Met 300 kW (408 pk) en een koppel van 700 Nm, accelereert deze variant van 0 naar 100 km/h in 5,1 seconden. Het rijbereik volgens WLTP is tussen 490 en 602 km met een accu van 94,8 kWh. Snelladen gaat tot 175 kW DC, waarmee je in 10 minuten al 166 km rijbereik kunt toevoegen.
-
iX xDrive60: Deze versie biedt 400 kW (544 pk) en 765 Nm koppel, met een acceleratie van 0-100 km/h in 4,6 seconden. Het rijbereik ligt tussen 563 en 701 km dankzij een accu van 108,9 kWh. Snelladen gaat tot 195 kW DC.
-
iX M70: De krachtigste van het trio met 650 pk, biedt deze M-versie een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 3,8 seconden en een rijbereik van 426 mijlen (circa 685 km).
Deze verbeteringen zijn niet alleen te danken aan grotere batterijen maar ook aan efficiëntere elektromotoren en een geoptimaliseerd energiebeheer systeem.
Interieur en Comfort
Het interieur van de iX blijft een oase van luxe en technologie. Het Curved Display is verder verfijnd, en nieuwe software-updates zorgen voor een nog intuïtievere bediening. De materialen zijn duurzaam gekozen, met veel gebruik van gerecyclede materialen, wat past bij de milieuvriendelijke ethos van de auto. De zitplaatsen bieden uitstekend comfort met mogelijkheden voor verwarming, ventilatie en massagefuncties, vooral in de High Executive uitvoeringen.
Rijbeleving en Dynamiek
De iX is ontworpen voor een serene rijbeleving, maar deze update voegt een extra dimensie van dynamiek toe. De M70, bijvoorbeeld, is opmerkelijk sportief voor een SUV van dit formaat, dankzij het adaptieve luchtgeveerde onderstel en het specifieke M-stuurprogramma. Zelfs de basisversies hebben een strakke wegligging, met een balans tussen comfort en sportiviteit die BMW kenmerkt.
Conclusie
De vernieuwde BMW iX is een duidelijke stap voorwaarts in het elektrische SUV-segment. Met zijn verbeterde prestaties, groter rijbereik, en verfijnde afwerking, blijft de iX een leider op het gebied van innovatie en luxe. Dit maakt hem niet alleen aantrekkelijk voor de traditionele BMW-klant maar ook voor een breder publiek dat zoekt naar een premium elektrische rij-ervaring.
De prijzen van de nieuwe iX-modellen zijn nog niet volledig bekend, maar verwacht wordt dat ze in lijn zullen liggen met de premium status en de geavanceerde technologieën die de iX biedt. Voor wie op zoek is naar een elektrische SUV die zowel de dagelijkse kilometers als de zeldzame sportieve uitspattingen aankan, is de BMW iX 2025 een serieuze overweging.