Vlaamse Subsidies voor Elektrische Wagens: Een Nieuwe Benadering
Toewijding aan Elektrische Mobiliteit
De Vlaamse regering heeft een nieuwe stap gezet in haar toewijding aan elektrische mobiliteit door een extra budget van 6 miljoen euro vrij te maken. Dit betekent dat er middelen zijn voor 1.200 extra nieuwe elektrische wagens voor particulieren. Als dit budget uitgeput raakt, zal er worden gekeken of er verdere allocaties mogelijk zijn. De subsidiebedragen blijven onveranderd: 5.000 euro voor een nieuwe elektrische wagen onder de 40.000 euro, of 3.000 euro voor een tweedehands elektrische wagen van dezelfde prijs.
Balans tussen Eerlijkheid en Duurzaamheid
Het bereiken van een compromis om de subsidie eerlijk te houden voor alle burgers, terwijl de kosten binnen de perken blijven om de coalitiepartners tevreden te stellen, was een uitdaging voor Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD). In eerste instantie was het voorstel om alleen de subsidie voor 2026 te schrappen, waarbij Vlaamse particulieren nog steeds recht zouden hebben op 3.000 euro, maar het akkoord werd pas bereikt toen ook 2025 (met een subsidie van 4.000 euro per stuk) uit de regeling werd gehaald.
Verantwoordelijk Financieel Beleid
Minister van Energie, Zuhal Demir (N-VA), benadrukt dat deze maatregel extra financiële middelen vrijmaakt om aan de groeiende vraag te voldoen. Het doel is om de volgende regering niet op te zadelen met onnodige financiële lasten. Demir stelde vooraf al dat er compromissen nodig zouden zijn om de subsidie te handhaven.
Aanpassingen in 2024
Helaas betekent dit dat de Vlaamse regering heeft besloten om de subsidies alleen in 2024 uit te keren. Dit komt na een negatief advies van de Raad van State over de toereikendheid van de oorspronkelijke 20 miljoen euro die was toegewezen. Deze allocatie zou slechts 4.000 nieuwe elektrische wagens (tegen 5.000 euro per stuk) en 6.666 tweedehands elektrische wagens (tegen 3.000 euro) hebben gesubsidieerd.
Door deze aanpassingen wordt gehoopt de regeling voor elektrische wagens efficiënter te maken en tegelijkertijd de groeiende vraag beter te ondersteunen, in lijn met de bredere doelstellingen van duurzame mobiliteit en verantwoord financieel beheer.