Volkswagen steelt de bliksem van Tesla: Een elektrische revolutie in Europa

Volkswagen steelt de bliksem van Tesla: Een elektrische revolutie in Europa

24 april 2025

Laten we even eerlijk zijn: als je tien jaar geleden had gezegd dat Volkswagen, de maker van degelijke maar soms slaapverwekkende Golfjes, ooit Tesla zou aftroeven in de verkoop van elektrische auto’s, hadden we je waarschijnlijk uitgelachen. Tesla was toch de onbetwiste keizer van de stekkerwagens? De Model Y vloog de showrooms uit, en Elon Musk leek de wereld te besturen vanaf zijn ruimteschipachtige kantoor. Maar oh, hoe de tijden veranderen. In het eerste kwartaal van 2025 heeft Volkswagen, jawel, de Duitse gigant met een voorliefde voor curryworsten, Tesla van de troon gestoten als de grootste verkoper van elektrische auto’s in Europa. En eerlijk? Het is een verhaal dat smeekt om verteld te worden, met een flinke dosis drama en een vleugje triomf.

Het begon allemaal in de grauwe wintermaanden van 2025. Terwijl Tesla worstelde met een verkoopdaling die zo steil was dat je er een skihelling van kon maken, besloot Volkswagen om de gaspedaal van hun elektrische ambities in te trappen. De cijfers liegen niet: in de eerste drie maanden van dit jaar registreerde de Volkswagen Group meer elektrische voertuigen dan wie ook, met de Skoda Enyaq die de Model Y van Tesla onttroonde als Europa’s bestverkochte EV. Het is een beetje alsof je ontdekt dat je rustige buurman ineens de snelste sprinter van de straat is. Hoe is dit in hemelsnaam gebeurd?

Laten we eerst even naar Tesla kijken. De Amerikaanse pionier had alles mee: futuristische ontwerpen, een laadinfrastructuur waar anderen alleen maar van konden dromen, en een frontman die tweets stuurde die de beurskoersen lieten dansen. Maar in 2025 begon het te sputteren. De Model Y en Model 3 zijn nog steeds populair, maar ze worden oud. Niet oud in de zin van een klassieke Jaguar, maar oud in de zin van een smartphone die niet meer de nieuwste updates aankan. Concurrenten zoals Volkswagen hebben hun gamma’s uitgebreid met frisse, betaalbare modellen die niet alleen goedkoper zijn, maar ook aantrekkelijker voor de gemiddelde Europeaan. En laten we eerlijk zijn: Tesla’s controversiële imago helpt ook niet. Sommige kopers lijken afgeschrikt door de uitgesproken meningen van de grote baas, die zich soms gedraagt alsof hij de hoofdrol speelt in een sciencefictionfilm.

Volkswagen, daarentegen, heeft gespeeld als een sluwe vos. Na het dieselschandaal – laten we het de olifant in de kamer noemen – gooide het merk het roer om. Miljarden werden gepompt in elektrificatie, en het resultaat is een reeks modellen die niet alleen praktisch zijn, maar ook verrassend begeerlijk. De ID.4 is een SUV die eruitziet alsof hij je kinderen veilig naar school brengt én je een glimlach bezorgt op een bochtige weg. De Skoda Enyaq combineert Tsjechische nuchterheid met een actieradius waar je u tegen zegt. En dan hebben we het nog niet eens over de ID. Buzz, een retro-busje dat eruitziet alsof het rechtstreeks uit een Woodstock-festival komt, maar dan met een elektromotor die stil genoeg is om de hippies niet te storen. Dit is geen Volkswagen dat alleen maar saaie hatchbacks bouwt; dit is een Volkswagen dat durft te dromen.

Maar het is niet alleen het product dat Volkswagen de kroon heeft bezorgd. Europa is een ander beestje dan de VS of China. Hier draait het om leasecontracten, bedrijfswagens en belastingvoordelen. Volkswagen heeft dat spelletje perfect gespeeld, vooral in landen zoals België en Duitsland, waar fleetmanagers dol zijn op de combinatie van lage bijtelling en een degelijke badge. Tesla’s kale showrooms en online-bestelproces voelen misschien futuristisch, maar soms wil een koper gewoon een kop koffie en een verkoper die niet alleen over kilowatturen praat. Volkswagen snapt dat, en hun dealernetwerk is een goed geoliede machine.

Toch moeten we niet te hard juichen voor de Duitsers. De EV-markt is een slagveld, en de strijd is nog lang niet gestreden. Chinese merken zoals BYD loeren om de hoek, met modellen zoals de Seagull die zo goedkoop zijn dat je je afvraagt of ze überhaupt winst maken. En Tesla? Die slapen echt niet. Met een vernieuwde Model Y in de pijplijn en een man aan het roer die bekendstaat om zijn onvoorspelbare comebacks, is het slechts een kwestie van tijd voordat ze terugslaan. Maar voor nu is het Volkswagen dat met de scepter zwaait, en eerlijk, ze verdienen het.

Dus, wat leren we hieruit? De elektrische revolutie is geen sprint, maar een marathon. Tesla mag dan de haas zijn die iedereen wakker schudde, Volkswagen is de schildpad die gestaag doorloopt en nu aan de leiding ligt. En als je zelf deel wilt uitmaken van deze revolutie, of je nu een hippe ID. Buzz wilt of een degelijke Skoda Enyaq, neem dan een kijkje op onze marketplace. Op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/ vind je een schat aan auto’s om te zoeken en te kopen. Want laten we eerlijk zijn: in een wereld vol stekkerwagens is er voor ieder wat wils.