De Volvo EX30: Gents goud op wielen

De Volvo EX30: Gents goud op wielen

28 april 2025

De Volvo EX30 is geen gewone auto. Het is een compacte, elektrische SUV die eruitziet als een hippe stadsjongen, maar met de spierballen van een Viking. En sinds april 2025 rolt dit kleine beest van de band in de Volvo-fabriek in Gent, de laatste bastion van Belgische autoproductie. Dit is geen stoffig verhaal over lopende banden en fabriekshallen – dit is een triomf van staal, technologie en een flinke scheut Vlaamse koppigheid.

Laten we even naar Gent zoomen, waar de fabriek van Volvo Car Gent niet zomaar een paar schroeven aandraait. Deze plek is een hightech speeltuin geworden, met een investering van 200 miljoen euro om de EX30 te bouwen. Ze hebben 600 nieuwe en opgewaardeerde robots geïnstalleerd, een productielijn voor deuren opgezet en de batterijfabriek uitgebreid met een extra assemblagelijn. Het resultaat? Een fabriek die sneller een nieuwe productielijn uit de grond stampt dan een tiener een TikTok-video maakt. En dat is maar goed ook, want de EX30 is een hit. In Europa is het de derde meest verkochte elektrische wagen, en 80% van de productie is voor ons continent bestemd.

De EX30 zelf is een beetje zoals een perfect gebakken wafel: knapperig vanbuiten, zacht vanbinnen en iedereen wil er een. Met een basisprijs van 38.990 euro is hij scherp geprijsd, zeker als je bedenkt dat hij in aanmerking komt voor een Vlaamse premie van 5.000 euro voor particulieren. Hij biedt een rijbereik van 344 tot 480 kilometer, afhankelijk van de batterij, en in zijn krachtigste versie – met twee motoren en 428 pk – sprint hij van 0 naar 100 km/u in een oogwenk. Het is geen hypercar, maar voor een compacte SUV is het alsof je een espresso shot in je ochtendkoffie krijgt. En dan is er nog de Cross Country-variant, een stoere jongen met verhoogde ophanging en terreinbanden, klaar om modderige paden te tackelen alsof het een wandeling in het park is.

Maar waarom Gent? Simpel: Volvo volgt het mantra "bouw waar je verkoopt". Tot voor kort kwam de EX30 uit China, wat zorgde voor hoofdpijn door importtarieven. Door hem in Gent te maken, omzeilt Volvo die kosten en houdt het de prijs aantrekkelijk. Plus, de fabriek heeft een troefkaart: ze maken hun eigen batterijen. Dat is geen kleinigheid in een wereld waar batterijproductie vaak wordt uitbesteed. Gent heeft de knowhow, en dat maakt het een onmisbare schakel in Volvo’s wereldwijde netwerk.

De transformatie van de fabriek is een verhaal op zich. Een oude opslaghal van 40.000 vierkante meter werd in recordtijd – anderhalf jaar! – omgetoverd tot een ultramoderne assemblagelijn. Werknemers fietsen door de hal, tussen ratelende machines en zoemende robots, om alles in goede banen te leiden. En het mooiste? Dit project leverde 350 nieuwe jobs op, waardoor het totaal aantal werknemers nu op 6.600 staat. In een tijd waarin de Belgische auto-industrie klappen krijgt – Audi Brussels zwaaide onlangs vaarwel – is dit een levenslijn voor Gent en een middelvinger naar de doemdenkers.

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De EX30 mag dan een succes zijn, de auto-industrie is een jungle. Importtarieven, chiptekorten en de razendsnelle shift naar elektrisch rijden houden iedereen scherp. Maar Gent heeft een reputatie van efficiëntie en innovatie. Ze hebben de productie van de EX30 zo gestroomlijnd dat ze in 2025 al 30.000 exemplaren willen maken, naast andere modellen zoals de EX40, EC40, XC40 en V60. Dat is geen kattenpis voor een fabriek die in 2022 nog 192.991 wagens bouwde.

En laten we eerlijk zijn: de EX30 is niet alleen een slimme zet voor Volvo, maar ook een auto die je wilt. Hij is compact (4,2 meter lang), heeft een koffer van 318 liter (of 904 met de achterbank neer), en is gebouwd met gerecycleerde materialen, waardoor je je een beetje minder schuldig voelt over je ecologische voetafdruk. Het interieur is minimalistisch maar premium, met vier verschillende sferen om uit te kiezen. Het is de soort auto die je koopt omdat hij er goed uitziet, lekker rijdt en je baas hem als bedrijfswagen goedkeurt.

De start van de EX30-productie in Gent is meer dan een economische opsteker; het is een symbool van veerkracht. Terwijl andere fabrieken de deuren sluiten, blijft Gent bruisen. En met de komst van de Cross Country-versie later dit jaar, zal de fabriek nog harder moeten draaien. Dit is geen verhaal van grijze lopende banden, maar van een stad en een fabriek die weigeren op te geven.

Voor wie nu al droomt van een EX30 – of eender welke andere wagen – neem een kijkje op onze marketplace. Bij Volty kun je zoeken, vergelijken en je droomauto kopen, van elektrische SUV’s tot klassieke benzineslurpers. Surf naar https://volty.be/nl/buy/cars/overview/ en vind je volgende rit.