Chinese Automerken: Opkomst en Uitdagingen in de Belgische Auto-industrie
ALD Automotive | LeasePlan onthult perceptie van Belgische consumenten en bedrijfswagenbestuurders over Chinese automerken
Recent marktonderzoek uitgevoerd door ALD Automotive | LeasePlan, 's werelds grootste leasingmaatschappij met 3,4 miljoen voertuigen in beheer, biedt inzicht in de opkomst van Chinese automerken in België en de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.
Voorkeuren en Percepties: Duitse Merken domineren
Een enquête onder 1.204 Belgische autogebruikers (waarvan meer dan de helft particulieren) en 2.211 bestuurders van ALD Automotive | LeasePlan-bedrijfswagens onthult dat Duitse automerken nog steeds de voorkeur genieten, met 55% van de respondenten die de voorkeur geven aan deze merken. Voor leaserijders stijgt dit zelfs naar 69%. Franse en Japanse fabrikanten behalen ook hoge scores, terwijl Chinese merken onderaan de lijst staan.
Struikelblokken voor Chinese Automerken
Chinese automerken worden geconfronteerd met aanzienlijke obstakels. Een aanzienlijk percentage van de respondenten, met 42% in totaal en 52% van de leaserijders, geeft aan liever geen Chinese auto te willen. De negatieve perceptie wordt voornamelijk toegeschreven aan de reputatie van het land en de nog steeds aan "made in China" verbonden inferieure kwaliteit. Bovendien wordt het beperkte dealernetwerk in België door 53% genoemd als een reden om niet voor een Chinees merk te kiezen.
Kansen en Potentieel voor Chinese Automerken
Desondanks gelooft 52% van de leaserijders dat een Chinese auto een goede deal kan zijn, vooral vanwege de aantrekkelijke prijsstelling en de moderne technologie die deze voertuigen bieden. Interessant genoeg waren deelnemers positiever tegenover Chinese modellen als ze niet wisten dat het om een Chinees merk ging. Hieruit blijkt dat bekendheid een grote rol speelt bij de perceptie van deze auto’s.
Toekomstvooruitzichten en Uitdagingen
Een overweldigende 78% van de leaserijders verwacht dat het aandeel van Chinese merken in de komende jaren zal toenemen, ondanks de bestaande negatieve perceptie. De uitdaging voor Chinese autofabrikanten ligt in het wegnemen van het publieke wantrouwen en het doorbreken van bestaande stereotypen. Hoewel de vertrouwde Duitse merken nog steeds de voorkeur genieten, lijken Chinese merken vastberaden om terrein te winnen. Hun groei in het Belgische wagenpark lijkt onvermijdelijk, mits ze erin slagen het negatieve imago aan te pakken en het vertrouwen van het publiek te winnen.
Conclusie: Onbekendheid als Kans
Terwijl onbekendheid met Chinese automerken nog steeds leidt tot terughoudendheid, zijn alle ingrediënten aanwezig voor aanzienlijke groei in het Belgische auto-landschap. De uitdaging voor Chinese autofabrikanten blijft het doorbreken van de bestaande barrières van wantrouwen en stereotypen, maar de mogelijkheden tot groei en acceptatie zijn duidelijk aanwezig.