De Citroën C3 is een ware sensatie, zowel nationaal als internationaal. In ons land heeft dit model jarenlang de ranglijst van bestverkochte auto's aangevoerd, en wereldwijd blijft het een absolute topper met meer dan 5,6 miljoen exemplaren sinds de lancering van de eerste generatie in 2002. Deze auto is zo cruciaal voor Citroën dat hij maar liefst 29% van de verkoop in Europa voor zijn rekening neemt. Het vernieuwen van zo'n succesverhaal brengt natuurlijk risico's met zich mee, maar Citroën heeft die uitdaging met open armen aangepakt bij het ontwerpen van de nieuwe generatie.
Het uiterlijk van deze nieuwe C3 is opvallend anders dan zijn voorgangers. Deze auto is geen standaard B-segmenter meer, maar vertoont sterke trekjes van een crossover met SUV-elementen. Het introduceert tevens de nieuwe, opvallende identiteit van Citroën, inclusief het nieuwe ovale logo en een herinterpretatie van de bekende Citroën-chevron. De nieuwe designtaal is hoekiger en getuigt van een moderne uitstraling, geïnspireerd door de opvallende "Oli"-conceptauto uit 2022.
De vierde generatie van de C3 heeft een lengte van 4,01 meter en een breedte van 1,76 meter. Wat direct opvalt, is de grotere bodemvrijheid van 16,3 centimeter, in tegenstelling tot 13,5 centimeter bij de vorige generatie. De auto is 1,57 meter hoog en slechts 1,9 centimeter langer dan zijn voorganger, met een breedtetoename van slechts 6 millimeter. Binnenin is er meer elleboogruimte, met 1,9 centimeter extra achterin en 2,1 centimeter extra voorin. De knieruimte achterin is ook 2 centimeter ruimer dan gemiddeld, volgens Citroën.
Wat betreft de rijervaring, biedt de nieuwe C3 een zitpositie die maar liefst 10 centimeter hoger is dan de gemiddelde stadsauto in dit segment. Bovendien is de hoofdruimte 3 centimeter groter dan in de vorige generatie. De bagageruimte is uiterst flexibel dankzij de 60/40 neerklapbare achterbank (standaard op de "Max"-variant). Met de achterbank rechtop heb je een ruime koffer van 310 liter tot je beschikking.
De nieuwe Citroën C3 is gebouwd op het "Smart Car"-platform van Stellantis, dat oorspronkelijk is ontworpen voor elektrische auto's maar ook wordt gebruikt voor modellen met verbrandingsmotoren, zoals de Indische en Zuid-Amerikaanse modellen van het merk die niet in Europa verkrijgbaar zijn. De ë-C3, met zijn elektrische aandrijving, wordt aangedreven door een elektromotor met 83 kW (113 pk), gevoed door een Lithium-IJzerfosfaataccu (LFP) van 44 kWh, wat resulteert in een indrukwekkend rijbereik van 320 WLTP-kilometers. De accu kan snel worden opgeladen met gelijkstroom tot 100 kW, wat betekent dat slechts 26 minuten nodig zijn om van 20 tot 80 procent op te laden. Als je gebruikmaakt van wisselstroom, kun je kiezen tussen 7 of 11 kW (driefasig) opladen, waarbij 2 uur en 50 minuten voldoende zijn om dezelfde laadstatus te bereiken.
Hoewel de elektrische C3 geen raketprestaties levert, is dat ook niet de verwachting gezien zijn vermogen. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 11 seconden en een topsnelheid van 135 km/h kun je gemakkelijk meekomen in het verkeer. Voor de eerste keer heeft de ë-C3 een nieuw head-updisplay dat belangrijke rijinformatie weergeeft op een glanzend zwart gedeelte tussen het dashboard en de voorruit. Het stuurwiel is kleiner dan voorheen en kan zowel in hoogte als diepte worden aangepast voor een optimale rijpositie. Het 10,25-inch infotainmentscherm is iets naar de bestuurder gekanteld voor een handige bediening.
Daarnaast is de nieuwe C3 uitgerust met diverse rijhulpsystemen en moderne technologieën, waaronder een noodremsysteem, rijstrookwaarschuwingssysteem, verkeersbordenherkenning, intelligente grootlichten, parkeersensoren aan de achterkant, een achteruitrijcamera, en meer. Dit bewijst dat de nieuwe C3 niet alleen qua design maar ook op het gebied van technologie volledig bij de tijd is.
Kortom, de nieuwe Citroën C3 is een opwindende evolutie van een iconisch model, met een frisse uitstraling, verbeterde interieurruimte, efficiënte elektrische aandrijving en geavanceerde technologieën. Het belichaamt de toekomst van stedelijke mobiliteit en is klaar om zijn indrukwekkende erfenis voort te zetten.