Elektrische microcars als groen en budgetvriendelijk alternatief voor stadsauto's op benzine
Microcars winnen snel aan populariteit bij mensen die op zoek zijn naar een milieuvriendelijk en kosteneffectief alternatief voor traditionele benzineauto's in stedelijke gebieden. Maar wat kun je eigenlijk verwachten van deze kleine elektrische voertuigen, en nog belangrijker, waar moet je niet te veel van verwachten?
Wat is een microcar en welk rijbewijs heb je nodig?
Een microcar is een compact voertuig dat in de wet wordt beschouwd als een vierwielerige bromfiets (L6e) of een quad (L7e), afhankelijk van factoren zoals de maximale snelheid die het kan bereiken. Meestal zijn ze ontworpen met slechts twee zitplaatsen. In de L6e-categorie kunnen microcars maximaal 45 km/u rijden, wegen ze tot 350 kilo en hebben ze een vermogen van maximaal 4 kW. In België heb je een rijbewijs AM nodig om er een te besturen, wat beschikbaar is vanaf 16 jaar, tenzij je voor 15 februari 1961 bent geboren. Deze voertuigen dragen een S-nummerplaat. Microcars in de L7e-categorie mogen tot 90 km/u rijden, wegen tot 600 kilo en hebben een elektrisch vermogen van maximaal 15 kW. Voor deze "autootjes" heb je een rijbewijs B nodig en ze mogen overal worden gebruikt, zelfs op de snelweg, hoewel dat niet altijd aan te raden is. Je herkent ze aan hun M-nummerplaat.
Welke uitrusting heeft een microcar?
In 2023 kunnen microcars behoorlijk luxe zijn uitgerust. Voorzieningen zoals stuurbekrachtiging, airconditioning, een centraal aanraakscherm met smartphone-integratie (zoals Apple CarPlay en Android Auto), stoelverwarming, elektrische ramen, en meer zijn tegenwoordig bijna vanzelfsprekend, maar je moet vaak extra betalen voor deze opties. De microcar heeft dus aanzienlijke vooruitgang geboekt ten opzichte van zijn oudere tegenhangers. De grappige Ligiers van vroeger hebben plaatsgemaakt voor trendy modellen zoals de Microlino, de Silence S04 en de XEV Yoyo. Deze voertuigen kunnen uitgebreid worden gepersonaliseerd en worden beschouwd als echte lifestyle-objecten, maar dat brengt ook een stevig prijskaartje met zich mee, meestal tussen de € 15.000 en € 20.000. Er zijn echter uitzonderingen, zoals de Citroën Ami en zijn Duitse en Italiaanse tegenhangers, de Opel Rocks en de Fiat Topolino, die verkrijgbaar zijn voor ongeveer € 10.000.
Hoe veilig is een microcar?
Microcars in de L6e en L7e-categorieën zijn niet onderworpen aan dezelfde strenge Europese veiligheidsnormen als gewone personenauto's (M1). Ze hoeven geen crashtests te doorstaan, wat de ontwikkelingskosten aanzienlijk verlaagt. Maar wat betekent dit voor de veiligheid? Helaas blijft het antwoord onduidelijk omdat het onafhankelijke testorgaan Euro NCAP microcars links laat liggen, waardoor consumenten in het duister tasten. Fabrikanten zijn ook vaak vaag over dit onderwerp en praten hooguit over een "stevige constructie". In een microcar hoef je geen helm te dragen, zolang er veiligheidsgordels aanwezig zijn. Airbags zijn meestal afwezig, en soms is er wel ABS, maar ESC-stabiliteitscontrole ontbreekt vrijwel altijd. Kortom, op het gebied van veiligheid kun je een microcar niet vergelijken met een reguliere stadsauto; eerder als een overdekte maxiscooter met beperkte bescherming tegen lichte aanrijdingen.
Hoe ver kun je komen met een microcar?
De meeste microcarmodellen bieden verschillende batterijopties. Hoe groter de batterijcapaciteit in kWh, hoe groter de actieradius, maar ook de prijs stijgt. Bijvoorbeeld, de Citroën Ami (L6e) heeft een batterij van 5,4 kWh en kan volgens de WMTC-meetmethode ongeveer 75 kilometer rijden. De Ligier Myli (L6e) is beschikbaar met batterijen van 4,1, 8,3, of 12,1 kWh, wat overeenkomt met respectievelijk 63, 123, en 192 kilometer bereik. De meeste L6e- en L7e-modellen kunnen eenvoudig worden opgeladen via een standaard stopcontact met een laadvermogen dat meestal beperkt is tot 2 kW. Je kunt de oplaadtijd berekenen door de batterijcapaciteit te delen door het laadvermogen en daar 20% aan toe te voegen. Dit komt omdat traag laden ongeveer 20% van de capaciteit kan kosten. Sommige microcars zijn ook compatibel met openbare laadpunten en wallboxen, maar hiervoor moet je vaak extra betalen. Helaas wordt de laadtijd meestal niet aanzienlijk verkort ten opzichte van het opladen via een stopcontact, omdat de meeste voertuigen een beperkt laadvermogen van 2 kW behouden.
Overweeg je om over te stappen naar een microcar? Het is belangrijk om alle aspecten, inclusief veiligheid en actieradius, zorgvuldig te overwegen voordat je de sprong waagt naar deze kleine, elektrische stadsvoertuigen.