Electra's Uitbreiding naar Nederland: Een Nieuwe Stap Richting Europees Leiderschap
Electra's Ambitieuze Plannen in Nederland
Electra, een van de leidende Europese specialisten op het gebied van snelladen voor elektrische auto’s, heeft aangekondigd actief te worden in Nederland. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2030 honderd laadstations met meer dan zeshonderd laadpunten in Nederland te installeren. Deze uitbreiding is onderdeel van Electra's strategie om tegen het einde van dit decennium de Europese marktleider te worden.
Groeiende Aanwezigheid in Europa
Sinds haar oprichting in 2021, is Electra al actief in acht Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje, en Zwitserland. Met de toevoeging van Nederland verhoogt Electra haar Europese voetafdruk naar negen landen. Het bedrijf heeft als doel om tegen 2030 ongeveer 2.200 laadstations met in totaal 15.000 laadpunten te realiseren. Deze ambitie sluit aan bij de verwachte toename van elektrische voertuigen in Europa, met een prognose van 30 miljoen elektrische wagens tegen 2030.
Focus op Stedelijke Gebieden
Electra benadrukt het belang van de uitrol van snelle, betrouwbare en gebruiksvriendelijke laadstations, vooral in stedelijke gebieden en nabij voorzieningen zoals supermarkten, restaurants, hotels, en openbare parkeerplaatsen. Klanten kunnen tot een half uur voor aankomst een laadpunt reserveren via een app en betalen met een laadpas, bankkaart, Google Pay, of Apple Pay. Het netwerk van Electra is 24/7 beschikbaar en faciliteert ongeveer 100.000 laadsessies per maand.
Recente Groei en Toekomstige Plannen
In België en Luxemburg heeft Electra, onder leiding van Louis-Charles Mosseray, een snelle groei doorgemaakt met de oprichting van 35 laadstations en 200 laadpunten sinds augustus 2022. Deze groei werd ondersteund door samenwerkingen met bedrijven zoals Delhaize en TaxisVerts. Met een nieuwe financieringsronde van 304 miljoen euro, geleid door het Nederlandse pensioenfonds PGGM, beoogt Electra haar expansie voort te zetten. In totaal heeft Electra al meer dan 600 miljoen euro opgehaald in Europa en samenwerkingen opgezet met toonaangevende bedrijven zoals Stellantis, Honda, MG, Europacar, Sixt, en Hertz.
Deze strategische uitbreiding en financiering positioneren Electra als een voorloper in de transitie naar elektrisch rijden in Europa, met de visie om tegen 2030 de grootste speler op de Europese markt te worden.