De Race naar de Toekomst: Autoconstructeurs Duiken in de Wereld van Elektrische VTOL’s
In de dynamische wereld van mobiliteit zijn autoconstructeurs niet langer beperkt tot het ontwerpen van voertuigen op de grond. Een opwindende revolutie staat op het punt om het luchtruim te veroveren, en namen als Hyundai, Porsche, BMW, Audi en Geely bevinden zich in de voorhoede van deze opkomende revolutie. Samen met partners en dochterondernemingen storten zij zich op de ontwikkeling van elektrische VTOL's, oftewel Vertical Take-Off and Landing voertuigen, die geen traditionele landingsbanen nodig hebben en naar verwachting kostenefficiënter zullen zijn dan conventionele helikopters.
Supernal, een speler die zich in dit snel evoluerende landschap bevindt, ambieert zelfs een lancering binnen vijf jaar. Het bedrijf beschouwt Advanced Air Mobility (AAM) als de ontbrekende schakel in het huidige mobiliteitsaanbod. AAM heeft het potentieel om steden te transformeren door efficiëntere routes mogelijk te maken, toegang te bieden tot voorheen onderbediende en afgelegen locaties, en reizen naadlozer te maken.
Natuurlijk zijn er nog aanzienlijke obstakels te overwinnen, variërend van technologische uitdagingen tot wettelijke en logistieke vraagstukken. De integratie van AAM in intermodaal transport, waarbij verschillende vervoersmodaliteiten worden gecombineerd tijdens één reis, vereist intensieve samenwerking met gemeenten, regelgevende instanties, lokale bedrijven en de gemeenschap als geheel. Supernal erkent dit en benadrukt het belang van de ontwikkeling van het volledige ecosysteem voordat de markt wordt betreden.
Supernal's AAM-concept biedt plaats aan vijf personen, waarvan één persoon de taak van bestuurder op zich neemt. Voor diegenen die dromen van een toekomstige carrière als luchttaxipiloot is een Commercial Pilot License (CPL-brevet) een noodzakelijke stap. Opvallend is dat er momenteel geen specifieke opleiding bestaat tot VTOL-piloot, hoewel het brevet van helikopterpiloot (CPL-H) wellicht de meest relevante benadering biedt, gezien de vergelijkbare vliegeigenschappen met een meermotorige drone.
Een tweede overweging werpt zich op: de ware kostenefficiëntie van VTOL's komt pas tot uiting wanneer het mogelijk wordt om de piloot overbodig te maken. Het uiteindelijke doel is dat deze voertuigen autonoom kunnen opereren, wat de kosten van vluchten aanzienlijk zou kunnen verminderen. Ongeacht of de VTOL autonoom wordt of niet, de certificering van het voertuig belooft hoe dan ook een uitdaging te worden.
In een tijdperk waarin de mobiliteitsindustrie nieuwe hoogten bereikt, vormt de opkomst van elektrische VTOL's een intrigerend hoofdstuk. Terwijl autoconstructeurs zich inzetten voor deze luchtbeweging, staan we aan de vooravond van een toekomst waarin stedelijke mobiliteit wordt getransformeerd en de lucht de nieuwe snelweg wordt.