De nieuwste toevoeging aan het elektrische assortiment van Volkswagen, de ID.7, markeert een belangrijke mijlpaal voor het merk. Geleerd van eerdere ervaringen met de ID.3, ID.4, ID.5 en ID.Buzz, streefde Volkswagen ernaar ervoor te zorgen dat de ID.7, als een meer premium aanbod, vanaf het begin hoogwaardige kwaliteit zou leveren. Een recent pers-evenement in het zuiden van Frankrijk gaf internationale journalisten de kans om deze zeer verwachte elektrische auto uitgebreid te bekijken.
Ondanks minder dan ideale weersomstandigheden tijdens de testritten, met temperaturen variërend van 4 tot 15 graden Celsius en aanhoudende regen, toonde de ID.7 zijn veerkracht. Deze elektrische reus, met een lengte van net geen vijf meter (4.961 mm), positioneert zich aan de bovenkant van het assortiment van Volkswagen. Binnenin biedt de ruime cabine, vooral achterin vanwege zijn indrukwekkende wielbasis van 2.971 mm, een limousine-achtige ervaring die doet denken aan de legendarische Phaeton.
De bestuurder wordt begroet met een geavanceerd head-up display met augmented reality, dat essentiële rij-informatie rechtstreeks op de voorruit projecteert. Een centraal geplaatst 15-inch infotainmentscherm, aangestuurd door nieuw ontworpen software, vervangt het dashboard en verbetert de gebruikerservaring in vergelijking met de eerste generatie ID-modellen. Volkswagen, aanvankelijk terughoudend om een traditioneel dashboard toe te voegen vanwege de prominentie van het head-up display, voegde uiteindelijk een klein scherm toe om zichtbaarheid te waarborgen bij slecht weer.
Wat betreft elektrische voertuigen is het bereik een cruciale factor. De momenteel beschikbare ID.7 Pro pronkt met een batterij van 77 kWh netto (82 kWh bruto) die volgens de WLTP-standaard een indrukwekkend bereik van maximaal 621 kilometer behaalt. Het aerodynamische ontwerp, met een Cd van 0,23, draagt aanzienlijk bij aan dit opmerkelijke bereik. De batterij, geplaatst in de vloer, ondersteunt DC snelladen met 175 kW, waardoor een bereik van 200 kilometer in slechts tien minuten mogelijk is en een 80% lading in 28 minuten bij compatibele snellaadstations. Thuis of openbaar AC laden gebeurt met 11 kW.
In het tweede kwartaal van 2024 is Volkswagen van plan de ID.7 Pro S te introduceren met een batterij van 86 kWh netto (91 kWh bruto), waarmee het bereik naar schatting 700 kilometer wordt verlengd. Deze variant ondersteunt ook 200 kW snelladen. Daarnaast staan een sportievere GTX-versie en de eerste elektrische stationwagen van het merk, de ID.7 Tourer, op de planning.
De ID.7 Pro, uitgerust met een enkele 210 kW (286 pk) elektrische motor die de achterwielen aandrijft, accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden, hoewel de nadruk ligt op een ontspannen rijstijl. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 180 km/u.
Het rijden met de ID.7 op Franse snelwegen benadrukte de stilte aan boord, dankzij goed onderhouden wegen, en het uitstekende rijcomfort door de DCC-adaptieve dempers. Hoewel niet inherent sportief vanwege de omvang, het gewicht (2.172 kg) en de focus op comfortabel reizen, maakt de ID.7 indruk met zijn onmiddellijke koppelafgifte, waardoor accelereren een naadloze ervaring wordt.
Volkswagen heeft een reeks geavanceerde rijhulpsystemen geïntegreerd, waaronder Assisted Lane Changing en Park Assist met parkeergeheugen. Hoewel er discussie kan zijn over de praktische waarde van automatische rijstrookwisselingen, valt de Park Assist-functie op door de auto automatisch een geregistreerde parkeermanoeuvre te laten herhalen zonder tussenkomst van de bestuurder, waardoor zorgen over lastige parkeersituaties worden weggenomen.
Concluderend komt de Volkswagen ID.7 naar voren als een overtuigende elektrische optie, waarbij ruime luxe, geavanceerde technologie en een bereik geschikt voor zowel lange reizen als dagelijks gebruik samenkomen. Terwijl het landschap van elektrische voertuigen evolueert, blijkt de toewijding van Volkswagen om zijn elektrische aanbod te verfijnen duidelijk uit de indrukwekkende functies en mogelijkheden van de ID.7.