De opkomst van Speed Pedelecs en de Nieuwe Wetgeving voor Fietszones in Vlaanderen

De opkomst van Speed Pedelecs en de Nieuwe Wetgeving voor Fietszones in Vlaanderen

28 november 2023

De opkomst van Speed Pedelecs en de Nieuwe Wetgeving voor Fietszones in Vlaanderen

Inleiding

Recente wijzigingen in de wetgeving aangekondigd door de Vlaamse regering beloven een nieuwe fase voor fietszones in de regio. Het nieuws, gerapporteerd door verschillende media, waaronder Het Nieuwsblad, onthult dat gemeenten binnenkort vaste snelheidscamera's en gemiddelde snelheidscontroles mogen installeren in fietsstraten. Deze verandering volgt op enkele lokale initiatieven, zoals in de Bodukap-politiezone in de regio Antwerpen, waar al maatregelen zijn genomen tegen 22 speed pedelec-gebruikers wegens snelheidsovertredingen in fiets- of 30 km/u zones.

Regelgeving in Fietszones

Binnen fietszones geldt een snelheidslimiet van 30 km/u, waarbij motorvoertuigen, inclusief bromfietsen, fietsers niet mogen inhalen. Speed pedelecs zijn toegestaan als ze niet sneller dan 30 km/u rijden. Ondanks deze regels lijkt het handhaven van de snelheidslimiet in fietszones vaak een uitdaging, aangezien overtredingen momenteel hoofdzakelijk door politieagenten ter plaatse worden vastgesteld.

De aankomende inzet van onbemande snelheidscamera's of sectiecontroles in fietszones zal naar verwachting een effectievere handhaving mogelijk maken. Hierdoor kunnen snelle bromfietsen of speed pedelecs - die snelheden tot 45 km/u kunnen bereiken en een nummerplaat hebben - beboet worden.

Reacties en Standpunten

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) ondersteunt deze aanpassing van de regelgeving en ziet het als een manier om gemeenten en politiezones meer mogelijkheden te bieden om de snelheidslimiet in fietszones effectief te handhaven.

De Fietsersbond staat positief tegenover de inzet van onbemande snelheidscamera's en routecontroles. Woordvoerder Wies Callens vertelde aan VRT NWS dat er momenteel te weinig controles zijn op de snelheidslimiet in fietszones.

Callens benadrukt echter dat speed pedelecs niet als een probleem moeten worden gezien. Hij stelt dat een speed pedelec een auto vervangt in het verkeer, wat het mobiliteitsprobleem oplost.

Toename van Speed Pedelecs in België

Aan het begin van dit jaar waren er 65.650 geregistreerde speed pedelecs in Vlaanderen. De verkoop van tweedehands speed pedelecs neemt momenteel toe. Deze groei gaat echter gepaard met meer ongevallen. Voorlopige cijfers voor 2022 laten zien dat er 658 letselongevallen met speed pedelecs zijn geregistreerd in Vlaanderen.

Conclusie

De aangekondigde veranderingen in de wetgeving voor fietszones in Vlaanderen beloven een nieuwe fase in de handhaving van snelheidslimieten en veiligheid op de weg. Met de opkomst van speed pedelecs als een alternatief voor auto's, is er een groeiende behoefte aan regelgeving en handhaving om de veiligheid van alle weggebruikers te waarborgen. De introductie van onbemande snelheidscamera's en routecontroles zou een stap voorwaarts kunnen zijn in het realiseren van deze doelstellingen.