De citroën ami: de elektrische muisklikker die de stad verovert

De citroën ami: de elektrische muisklikker die de stad verovert

06 november 2025

Laten we eerlijk zijn: in een wereld vol logge suv's die parkeren als walrussen op een strandfeest, is de citroën ami een verademing. Dit kleine dingetje, nauwelijks langer dan een bagagerek op wielen, glijdt door het verkeer als een sluipschutter in een drukke markt. Het is geen auto in de klassieke zin – meer een slimme truc van de ingenieurs om je te laten denken dat je rijdt zonder de rompslomp. En ja, het is elektrisch, want waarom zou je nog uitlaatgassen happen als je kunt zweven op stilte?

Stap erin, en je voelt meteen dat dit geen pretentieus gevaarte is. De ami meet maar 2,41 meter van bumper tot bumper, breed genoeg voor twee mensen die elkaar niet haten, en met een panoramisch glazen dak dat je het gevoel geeft alsof je in een open koetsje zit – maar dan zonder regen in je nek. Het nieuwe design voor 2025 heeft een brutaler gezicht: opgehoogde led-koplampen met zwarte accenten, een spoiler op de buggy-versie voor dat tikje avontuur, en wielen die schreeuwen 'ik ben niet bang voor kuilen'. Je kunt het personaliseren met kleurpakketten – denk spicy rood of minty groen stickers op de deuren en dashboard – zodat het eruitziet als jouw mobiele graffiti-kunstwerk. Geen chroom dat blinstert als een goedkope tandenborstel; dit is puur, speels en klaar voor de stad.

Onder de motorkap? Nou ja, onder de vloer eigenlijk. Een bescheiden 6 kW-motor (zeg maar 8 pk) die je moeiteloos naar 45 km/u slingert – sneller dan een fietser met haast, maar netjes genoeg om niet als waaghals te gelden. De batterij is een compacte 5,5 kWh lithium-ion, goed voor 75 kilometer range op een volle lading. Dat klinkt niet als een roadtrip naar de Ardennen, maar wie wil dat nou in dit fileleed? In de stad haal je er makkelijk een week uit, afhankelijk van hoe vaak je remt voor scooters die denken dat ze formules zijn. Laden doe je gewoon in het stopcontact thuis, met een ingebouwde kabel van drie meter – vier uurtjes en je bent weer klaar, zonder gedoe met laadpassen of wachtrijen bij benzinestations.

Wat dit ding écht briljant maakt, is de toegankelijkheid. Vanaf je zestiende met een AM-rijbewijs mag je erin – geen B-examen nodig, geen stress over boetes voor te hard rijden op de snelweg (want dat kun je niet eens). Het is een quadricycle, een slimme EU-categorie die emissievrij stadsverkeer mogelijk maakt zonder de bureaucratie van een echte auto. En de prijs? Vanaf 7.990 euro voor de basisversie in België, of 9.590 voor de buggy met zijn achterwaarts openende deuren. Dat is minder dan een fatsoenlijke fiets met carbon frame, en je krijgt er verwarming, ventilatie, een usb-poort en zelfs een app voor navigatie bij. Voeg een color pack toe voor 400 euro extra, en je hebt een rijdend statement.

Natuurlijk, het is geen racemonster. De topsnelheid capped op 45 km/u voelt als een grap als je een snelheidsduivel bent, en de range smelt weg in de winterkou. Maar dat is het punt niet. De ami is voor de slimmeriken die snappen dat mobiliteit niet om macho-spieren gaat, maar om slim glijden door het leven. In een stad als Brussel of Antwerpen, waar parkeren een olympische sport is, parkeer je dit beestje in een hoekje waar een fiat 500 nog zou zweten. En elektrisch zijn? Dat betekent nul uitstoot, stilte die je zenuwen spaart, en het goede gevoel dat je niet bijdraagt aan de smogsoep boven de ring.

Kortom, de citroën ami is de elektrische underdog die bewijst dat klein zijn een superpower is. Het is betaalbaar, leuk en perfect voor wie de stad wil claimen zonder de planeet te verpesten. Als je klaar bent om over te stappen naar puur elektrisch rijden, check dan onze marketplace. Daar vind je een breed aanbod elektrische auto's om te zoeken en te kopen – 100% elektrisch, natuurlijk. Duik erin op https://volty.be/nl/buy/cars/overview/.