Fisker Ocean: Strijd tegen Technische Problemen en Financiële Uitdagingen

Fisker Ocean: Strijd tegen Technische Problemen en Financiële Uitdagingen

07 maart 2024

Fisker Ocean: Strijd tegen Technische Problemen en Financiële Uitdagingen

 

Technische Strubbelingen en Digitale Bugs

De Fisker Ocean, aangeprezen als een revolutionaire en betaalbare elektrische SUV, wordt geplaagd door een reeks technische problemen die eigenaren hoofdpijn bezorgen. Van haperende sensoren tot spontaan openende motorkappen en stroomuitval, de lijst met klachten groeit. TechCrunch meldt zelfs een dreigend gevaar voor leeglopende 12V-accu's door overmatig stroomverbruik van de centrale stuurdoos en/of de warmtepomp.

België's Stilzwijgende Getuigen

Hoewel de Fisker Ocean wereldwijd wordt verkocht, inclusief in België waar een handvol exemplaren zijn geregistreerd, is het nog onduidelijk of Belgische eigenaren dezelfde problemen ondervinden.

Financiële Stormwolken en Zoektocht naar Redding

De verkoopcijfers van de Fisker Ocean blijven aanzienlijk achter bij de verwachtingen, met slechts de helft van de 10.000 geproduceerde exemplaren die een eigenaar hebben gevonden. Fisker Inc. rapporteerde een verlies van 428 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2023. Om te overleven, kondigde het bedrijf aan 15 procent van het personeel te ontslaan en zoekt het naar nieuwe investeerders. Zonder verse financiering dreigt het einde van het jaar onbereikbaar te zijn voor Fisker Inc.

Potentiële Samenwerking en Reddingslijnen

Geruchten circuleren over interesse van Nissan in Fisker's technologie, wat zou kunnen leiden tot samenwerking voor toekomstige auto's. Voor Henrik Fisker, de visionaire auto-ontwerper achter de Ocean, is dit niet zijn eerste uitdaging. Na teleurstellingen met Fisker Automotive, startte hij in 2016 Fisker Inc. op, met de ambitie om de markt te veroveren met de Ocean. Met partners als Magna Steyr aan boord, bekend van de productie van premium auto's, was de toekomst veelbelovend.

Software Schipbreuk en Reputatieschade

Hoewel de Ocean enthousiast werd ontvangen door duizenden klanten wereldwijd, worden velen nu geconfronteerd met problemen, voornamelijk op het gebied van software. De exacte oorzaak van deze problemen blijft vooralsnog onduidelijk, maar de reputatieschade voor Fisker Inc. is aanzienlijk.